De Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zou er te lang over doen om een klacht van de Consumentenbond over schending in Android af te handelen. Dat stelt de consumentenorganisatie in een brief aan de toezichthouder.

 

Privacywaakhond

privacywaakhond

De Consumentenbond diende in november 2018 een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat de locatiefunctie van Android-telefoons aanstaat zonder dat gebruikers hier op de hoogte van zijn.

Dezelfde klacht werd ook door zeven andere consumentenorganisaties ingediend bij Privacywaakhond in hun respectievelijke landen.

 

"Ruim zes maanden na het indienen van de klacht is nog geen enkel resultaat zichtbaar", schrijft de Consumentenbond. "Er is zelfs nog geen duidelijkheid over wie het onderzoek leidt."

Onduidelijk wie het onderzoek moet leiden

Volgens de Consumentenbond is er onduidelijkheid welke toezichthouder in Europa het onderzoek naar Android moet leiden. De techgigant verwerkt zijn gegevens in Ierland, waardoor wordt gedacht dat de Ierse waakhond dit moet doen. Dat is echter nog niet bekendgemaakt.

De AP zou de Consumentenbond hebben beloofd om informatie over de voortgang van het onderzoek te delen, maar volgens de consumentenorganisatie is deze belofte niet nageleefd.

De privacywaakhond was nog niet bereikbaar voor commentaar.

AP mag sinds een jaar boetes uitdelen

Sinds afgelopen jaar heeft de AP samen met andere Europese waakhonden de autoriteit om boetes uit te delen bij schendingen die in strijd zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Sinds de introductie van de nieuwe wet zou de AP twintigduizend klachtenhebben ontvangen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment