Sinds afgelopen weekend klagen veel klanten van T-Mobile die op vakantie zijn in andere Europese landen over zeer trage mobiele internetverbindingen. Dit is opmerkelijk aangezien sinds 15 juni eindelijk zonder extra kosten in andere EU landen van de telefoon of smartphone gebruik gemaakt kan worden.

T Mobile logo.svg

Vanuit een groot aantal Europese landen klagen klanten van T-Mobile dat zij een zeer trage mobiele internetverbinding hebben. Sommige klanten stellen dat de internetverbinding zelfs zo traag is dat deze niet bruikbaar is, andere klanten geven aan zelfs geheel geen mobiele internetverbinding te hebben. De vraag die dan ook rijst is of T-Mobile klanten die in het buitenland verblijven 'afknijpt' qua internetsnelheid.

Sinds 15 juni zijn de zogenaamde 'roamingtarieven' afgeschaft. Hierdoor kost bellen, sms'en en mobiel internetten in andere EU landen niets extra meer. Voor een klant die in het buitenland 1 gigabyte aan mobiel internet verbruikt, moeten telecomproviders aan elkaar 7,70 euro betalen.

Britse provider O2 knijpt internetsnelheid bewust af

De Britse telecomprovider O2 heeft volgens Android Authority reeds toegegeven klanten die in het buitenland verblijven qua snelheid af te knijpen. Volgens O2 doet de provider dit om de dienstverlening te waarborgen. Er zouden zoveel klanten dermate veel mobiel internet in het buitenland verbruiken dat de provider om stabiliteitsredenen deze beslissing genomen zou moeten hebben. Of deze claim klopt valt niet te achterhalen. Velen denken dat de maatregel vooral bedoeld is om het internetverbruik door klanten in het buitenland te beperken en te frustreren opdat de kosten die O2 moet afdragen aan buitenlandse providers niet te hoog oplopen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment