De storing bij KPN waardoor gebruikers zaterdag urenlang niet konden bellen en internetten kwam door een fout in de interne routeringsinformatie. Dat zegt de provider tegen de NOS. Deze informatie kan worden vergeleken met een navigatiesysteem: door de fout komt het verkeer niet op de goede plek. 

 

KPN krijgt elke dag informatie aangeleverd over hoe het internetverkeer die dag moet verlopen, dat gebeurt automatisch. In deze informatie is volgens KPN een fout geslopen waardoor het verkeer urenlang een storing had, vergelijkbaar met een grote file.

De provider zegt dat het een "complex probleem" was en dat het daardoor lang duurde voordat de problemen waren opgelost. "We moesten veel uitzoeken."

Twijfel

Erik Bais, directeur van A2B-internet, een bedrijf dat diensten levert aan bedrijven en internetproviders, betwijfelt of het probleem echt zo complex was.

“Een bedrijf als KPN zou vrij snel moeten kunnen achterhalen wat het probleem is. Maar het was ook een beetje vakantietijd, dus als de juiste mensen dan niet beschikbaar zijn, dan schiet het niet op. Daarnaast blijft het uitzoeken mensenwerk.” KPN wil niet op deze kritiek reageren.

Schade

De schade van de storing, die zo’n zes uur duurde, loopt in de miljoenen euro’s voor winkeliers, denkt brancheorganisatie Inretail. Die schade komt vooral terecht bij kleine winkels, waar pinnen en het normale internet over dezelfde lijn lopen. Klanten die denken recht te hebben op compensatie kunnen dit bij KPN melden, de provider bekijkt dan per geval of er wordt uitgekeerd.

Grote ketens waar veel tegelijk wordt gepind, zoals supermarkten, hebben vaak een aparte lijn voor pintransacties. Zij hadden geen last van de storing.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment