De sms is vandaag 25 jaar oud. Op 3 december 1992 stuurde softwareontwikkelaar Neil Papworth het eerste short message service-bericht naar toenmalig Britse Vodafone-directeur Richard Jarvis. De tekst bevatte enkel de woorden 'Merry Christmas'.

Hoewel anno 2017 het bericht met 160 tekens bijna volledig voorbijgestreefd is door Whatsapp en consorten, is de dienst tot op heden nog steeds niet met pensioen. Telecomproviders hanteren bij hun abonnementen nog altijd de variabelen 'belminuten', 'MB's' én 'sms'jes'. Dat lijkt ook niet volledig zonder reden te zijn; gebruikers vallen nog altijd terug op sms wanneer ze een bericht sturen naar iemand die wellicht geen populaire messaging-app geïnstalleerd heeft, of wanneer een 'appje' net wat te informeel is.

Ook kan er nog altijd teruggevallen worden op de ouwe, trouwe sms wanneer de dataverbinding van een telefoon of de servers van moderne messaging-apps op hun gat liggen. 'Er is dan echt een megapiek, soms zien we zelfs een vertienvoudiging van het aantal sms'jes,' vertelt Tim Wijkman van Telecompaper aan de NOS. Hij vertelt verder ook dat het hoogtepunt van de populariteit van sms in 2010 lag, toen 88 procent van Nederlanders de dienst op zijn minst af en toe gebruikte. Tegenwoordig is dat nog 74 procent, wat waarschijnlijk toe te schrijven is aan de gevallen waarin een gebruiker niet onder sms'en uit komt.

Er zijn namelijk bepaalde diensten die nog altijd alleen maar per sms werken. Denk daarbij aan het inzamelen van donaties voor goede doelen, of het tellen van stemmen voor het Eurovisie Songfestival. In dergelijke gevallen sturen gebruikers met een kort berichtje, waarvoor via de telecomprovider extra geld in rekening gebracht wordt, dat naar de ontvanger van het bericht gaat. Van deze mogelijkheid werd ook wel eens misbruik gemaakt in de vorm van sms-abonnementen van bijvoorbeeld makers van ringtones, die daarna regelmatig berichten verzond tegen extra kosten. Ook wordt sms nog gebruikt ter verificatie van iemands identiteit, zoals bij Google of DigiD. Hierbij kan nog steeds niet uitgegaan worden van dat een gebruiker bijvoorbeeld een Whatsappbericht kan ontvangen, terwijl iedereen wel een sms kan ontvangen.

Het voortdurende bestaansrecht van sms geldt echter niet voor de nauw verwante mms, of multimedia messaging service, de variant van sms waarmee gebruikers via mobiele netwerken tot 40 seconden aan video, een audio-opname of een of meerdere afbeeldingen kunnen sturen. Dat alles had een maximumgrootte van 320KB. De dienst wordt tegenwoordig nog maar zo weinig gebruikt dat bijvoorbeeld T-Mobile heeft besloten dat het in 2019 geheel stopt met het aanbieden van de mms-dienst.  De telco noemt de mms-techniek 'sterk verouderd'. Het gebruik van de dienst is in vergelijking met sms ook 'een druppel op een gloeiende plaat'. KPN is eveneens al gestopt met mms.

De koepelorganisatie GSM Association werkt ondanks de stevige concurrentie van moderne messagingapps alsnog aan opvolgers. Een daarvan is Universal Profile, of Up. Deze dienst moet ondersteuning bieden voor chatbots, stickers en live video. Hoewel een coalitie van onder andere KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2, Orange, Microsoft, Google, HTC, Lenovo en Samsung zich daarachter scharen, valt het alsnog te betwijfelen dat 'sms 2.0' vandaag de dag nog dezelfde hoogten gaat bereiken als zijn voorganger decennialang wist te behalen en behouden. Over Universal Profile heeft Tweakers ook een achtergrondverhaal geschreven.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment