Volgens de Consumentenbond is een periode van twee jaar waarin de Galaxy S7, S7 Edge en de J3 uit 2016 software-updates krijgen te kort. De toestellen krijgen updates tot maart, terwijl ze nog wel in de winkel liggen. De bond raadt consumenten aan de toestellen niet te kopen.

samsung galaxy S7

De Consumentenbond vindt dat Samsung 'een verplichting heeft waar het niet zomaar voor weg kan lopen'. De organisatie hekelt het feit dat de drie toestellen nog maar tot maart van volgend jaar van updates worden voorzien. Een woordvoerder van Samsung heeft tegenover de NOS gereageerd en stelt dat de ondersteuning minimaal tot maart loopt en dat de periode van twee jaar dus een minimum is. Dit zou niet betekenen dat Samsung daarna stopt met het leveren van updates.

Volgens de Consumentenbond hebben gebruikers daar echter niets aan, omdat er geen garantie is dat ze na maart 2018 nog updates voor de toestellen krijgen. De organisatie schrijft verder dat winkels die de toestellen verkopen consumenten misleiden door te stellen dat deze 'optimaal zijn beveiligd'. De bond heeft KPN hierop aangesproken en schrijft dat de provider de betreffende teksten vervolgens van zijn site heeft verwijderd. Volgens de organisatie doet Google het beter door zijn Pixel-toestellen drie jaar van updates te voorzien.

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbond kritiek uit aan het updatebeleid van Samsung, zo startte de organisatie in 2016 een kort geding tegen de Zuid-Koreaanse fabrikant. Die zaak werd niet inhoudelijk door de rechter behandeld, waardoor er een bodemprocedure in gang is gezet. De bond schrijft dat deze in maart voor de rechter komt.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment