De Nederlandse bank ABN Amro heeft bekendgemaakt dat klanten voor de meeste bankzaken geen e.dentifier meer nodig hebben. Voortaan kan er bij internetbankieren gebruik gemaakt worden van de mobiele telefoon als alternatief voor de identificatie.

abn-amro reader

Klanten kunnen vanaf nu bij internetbankieren hun opdrachten verzenden door in te loggen met de Mobiel Bankieren-app van ABN Amro. De bank heeft deze functionaliteit geïntroduceerd omdat is vastgesteld dat veel klanten de mobiele app op hun telefoon hebben en vaak de e.dentifier niet bij de hand hebben. De e.dentifier is een apparaat dat wordt gebruikt om de identiteit van een klant te controleren.

Als een klant een opdracht op de computer heeft doorgevoerd bij het internetbankieren, kan nu ook de mobiele telefoon als identificatiemiddel worden gekozen. Er dient dan te worden ingelogd op de mobiele app, waarna de opdracht kan worden gecontroleerd. De opdracht kan worden bevestigd door een identificatiecode of de vingerafdrukscanner. Als de app wordt afgesloten wordt de opdracht verzonden.

Deze methode, die ABN Amro 'Mobiel Bevestigen' noemt, is nog niet beschikbaar voor het inloggen of betalen via iDEAL. De bank zegt hier wel aan te werken, maar noemt geen termijn waarop dit ook mogelijk wordt. De e.dentifier is nog steeds nodig op het moment dat het totaalbedrag de daglimiet overschrijdt.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment