De NPO werkt aan een optie waarmee gebruikers ervoor kunnen kiezen hun gegevens vanuit de NPO Start-app niet met adverteerders te delen. Die bestaat momenteel niet, waardoor gebruikers alleen kunnen instemmen. Experts uiten zich kritisch.

NPO

Volgens de NOS en NRC is er sinds kort een mededeling toegevoegd aan de NPO Start-app voor Android en iOS. Daarin staat dat gegevens zoals kijkgedrag met adverteerders gedeeld kunnen worden. Instemming is vereist om de app te mogen gebruiken. De NPO laat weten dat het implementeren van een opt-out 'technisch ingewikkeld' is en tijd kost, waardoor onduidelijk is wanneer gebruikers van deze optie gebruik kunnen maken.

Verschillende experts zijn kritisch over de dataverzameling. Zo stelt burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom tegenover de NRC dat de NPO niet geleerd zou hebben van het verleden. Het CBP, dat nu bekendstaat als de Autoriteit Persoonsgegevens, tikte de NPO in 2013 al eens op de vingers voor het gebruik van een cookiemuur op zijn site. Jurist Arnoud Engelfriet laat aan de NOS weten dat er volgens hem sprake is van dezelfde situatie, ook al is er dit keer sprake van een app.

Frederik Zuiderveen Borgesius, onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht aan de UvA, zegt tegen de krant dat hij de app 'schandalig privacy-onvriendelijk' vindt. Hij valt erover dat de NPO een publieke dienst is en toch 'commerciële surveillance oplegt'. IViR-directeur Nico van Eijk stelt dat de NPO juridisch gezien niets verkeerd doet en dat het meer de vraag is of de praktijk wenselijk is. Het advertentiebeleidvan de NPO is online te raadplegen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment