De komende weken gaat Facebook een van de grootse veranderingen van de afgelopen jaren doorvoeren. Het platform gaat in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Berichten van pagina’s van nieuwsorganisaties, worden minder belangrijk.

 

Er wordt al langer gespeculeerd over een grote verandering op het platform. In oktober vorig jaar experimenteerde het bedrijf met een aparte tijdlijn voor nieuwsorganisaties. Dat leidde tot veel kritiek en een reactie vanuit Facebook: dit gaan we niet doen. Maar er komt dus wel een grote verandering, al blijft een scheiding uit.

Nadelig voor pagina’s

In een blogpost schrijft Adam Mosseri, bij Facebook verantwoordelijk voor het nieuwsoverzicht, dat het platform "berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen" bovenaan zal zetten. Dit zijn veel foto's of video's die worden gedeeld door vrienden en familie of waar zij op reageren. Dat betekent dus ook, erkent hij, dat dit nadelig kan uitpakken voor nieuwsorganisaties, maar ook voor kleine ondernemers die afhankelijk zijn van het platform.

"Het kan zijn dat pagina’s een daling in hun bereik zien en dat video’s minder goed worden bekeken." Volgens Mosseri verschilt het uiteindelijk per pagina wat er verandert. Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten passief consumeren, kunnen hierbij harder worden getroffen dan pagina’s waar mensen wel discussiëren.

Want volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg hebben berichten die passief worden geconsumeerd een negatief effect op gebruikers, zegt hij in een interview met The New York Times. "We willen er zeker van zijn dat onze producten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor mensen."

Dat levert direct wel een andere vraag op: wat gebeurt er als mensen meer berichten zien van hun vrienden en familie? Waarvan de kans groot is dat ze dezelfde 'ideologische' achtergrond hebben? Dit kan de zogeheten filterbubbel, waarbij je wordt bevestigd in je denkbeelden omdat je van mensen die anders denken minder lees of hoort, versterken.

Herstart na problemen

Facebook ligt al geruim een jaar onder vuur wegens allerlei problemen. Dat begon met nepnieuws in het nieuwsoverzicht, wat rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar veel aan Amerikaans gebruikers werd getoond. Daarna waren er meer incidenten.

Zo ontdekte Facebook dat Russische trollen (nep-accounts die als doel hebben onrust te stoken) advertenties inkochten en zo de publieke opinie wilden beïnvloeden. Zo’n 10 miljoen mensen op het platform zagen deze reclames voorbijkomen. En de laatste tijd kwam daar nog een discussie bij, aangezwengeld door oud-medewerkers, over de vraag of Facebook de maatschappij ontwricht.

Deze verandering aan het nieuwsoverzicht moet Facebook een nieuwe start geven, zo lijkt het. Maar de vraag is hoe gebruikers en organisaties die het platform nu gebruiken daarop reageren. Het platform zelf denkt in ieder geval dat ze er "gelukkiger" van worden.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment