DDoS-aanvallen, internetcriminaliteit, hacken en datalekken: het zijn onderwerpen die niet meer weg te denken zijn in de IT-wereld. De opkomst van internetcriminaliteit neemt vooral toe door de explosieve groei van online shoppen.

De uitvoering van criminele activiteiten op het internet is dan ook relatief veilig en ‘aantrekkelijk’: geringe investeringen en middelen leveren grote winsten voor hackers op. Bovendien is de kans om betrapt te worden vrij klein. Een DDoS-aanval kan gemakkelijk opgezet worden.

We zien helaas dat webwinkels steeds vaker worden aangevallen om klantgegevens te bemachtigen’, vertelt Erwin de Horde, partner binnen de websecurity afdeling van PwC. ‘Doordat webwinkels vaak onvoldoende beveiligd zijn, vormen zij een gemakkelijk doelwit voor hackers.’

Distributed Denial of Service

DDoS-aanvallen zijn direct verbonden met deze nieuwsitems. DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Met een DDoS aanval maken heel veel computers – vaak vanaf verschillende locaties ter wereld – verbinding met één server. De server is het doelwit: de mensen achter de computers proberen deze server traag te maken of in het ergste geval onbereikbaar te maken. Een dergelijke aanval veroorzaakt men door een server te overspoelen met webverkeer. Om dit voor elkaar te krijgen zet men vaak botnets in. Botnets kunt u zien als een verzameling van softwarerobots, die automatisch en zelfstandig kunnen opereren. Onbereikbaarheid van uw server kan u veel geld kosten, daarom is een optimale veiligheid zo belangrijk om uw organisatie te beschermen.

Steeds vaker zijn bedrijven en websites het slachtoffer van DDoS aanvallen. Uit onderzoek van het Amerikaanse security bedrijf Prolexic blijkt dat het aantal DDoS-aanvallen flink toeneemt. Er is zelfs sprake van een verdubbeling ten opzichte van 2011.

De achterliggende motivatie van een DDoS aanval is vaak ontevredenheid over een dienst of bedrijf duidelijk maken of wraak nemen. Een DDoS aanval richt bedrijven zowel direct als indirect veel schade aan.

DDoS-aanval: de gevolgen

  • Ontevreden of weglopende bezoekers
  • Financieel verlies doordat de webwinkel uit de lucht is
  • Persoonlijke gegevens van klanten op straat
  • Hoge kosten voor het herstellen van de schade
  • Reputatieschade, wantrouwen en negatieve publiciteit

Uit een rapport van PwC blijkt dat reputatieschade de grootste zorg is voor multichannel retailers bij internetcriminaliteit. In de onderstaande grafiek kunt u de overige schadeposten zien:

Bekende bedrijven die recent slachtoffer waren van een DDoS aanval, zijn bijvoorbeeld ING, ABN-AMRO en Rabobank.Zorg voor een goede internet security en maak uw website veiliger.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment