De NOS gaat onderzoek doen naar politieke Facebook-advertenties in Nederland via de browserextensie van ProPublica. De extensie stuurt alle Facebook-ads geanonimiseerd door naar ProPublica, waarna NOS kan kijken waarmee politieke partijen adverteren.

Met de extensie wil de NOS in kaart brengen hoe politieke partijen adverteren op Facebook en welke groepen mensen ze daarbij targeten, schrijft de publieke omroep. De extensies zijn er voor Chrome en voor Firefox. De extensie werkt alleen op desktops, omdat het op mobiele apparaten niet mogelijk is.

De extensie verzamelt alle advertenties en daarna kunnen gebruikers die zelf inzien en beoordelen welke afkomstig zijn van politieke partijen. Daarmee trainen gebruikers het algoritme van ProPublica om de politieke advertenties er uit te vissen.

De NOS claimt dat de extensie geen naar personen herleidbare informatie vergaart. Wel achterhaalt de extensie op welke doelgroepen politieke partijen een bepaalde advertentie hadden gericht. De bedoeling is om zo de strategie te achterhalen met welke advertenties politieke partijen proberen bepaalde groepen mensen over de streep te trekken.

De extensie is er niet alleen voor de NOS. Ook onder meer Duitse, Deense en Zwiterse media hebben met ProPublica samengewerkt om de add-on online te krijgen en te gebruiken.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment