Facebook heeft bekendgemaakt dat het stopt met een experiment waarin de nieuwsfeed is opgesplitst in een deel voor zakelijke berichten van bedrijven en een deel dat is bestemd voor berichten van vrienden.

Het experiment was al enige tijd gaande in Sri Lanka, Bolivia, Slowakije, Servië, Guatemala en Cambodja, maar volgens Facebook is gebleken dat het plaatsen van berichten van bedrijven een in aparte zogeheten 'Explore Feed' niet kon rekenen op veel positieve feedback van gebruikers in de zes landen.

Men bleek minder tevreden ten opzichte van de situatie van voor de opsplitsing, onder andere omdat twee aparte feeds hen niet bleek te helpen om meer berichten van familie en vrienden te lezen. Volgens Facebook spelen recente aanpassingen aan de nieuwsfeed beter in op de feedback van de gebruikers. Zo zegt het bedrijf dat er nu in de nieuwsfeed minder content van bedrijven is te vinden.

Daarnaast zegt Facebook dat gebruikers tijdens het experiment aangaven dat het met twee aparte feeds lastiger werd om belangrijk nieuws te vinden. Ook zou Facebook onvoldoende hebben gecommuniceerd over het experiment.

Eerder berichtte The New York Times nog dat de opsplitsing ervoor zorgde dat nepnieuws meer gepromoot werd. Dat had te maken met het feit dat berichten van journalisten en autoriteiten die foute informatie ontkrachtten door de aparte feeds minder makkelijk in de voor vrienden en familie bedoelde nieuwsfeed terechtkwamen.

Overigens wordt de feed genaamd Explore, die ook in enkele andere landen dan de genoemde zes beschikbaar was, ook afgesloten. Deze feed met populaire berichten, video's en foto's was bedoeld om het voor gebruikers makkelijker te maken om in aanraking te komen met pagina's en mensen die zij eerder nog niet hadden gevolgd. Volgens Facebook is gebleken dat Explore hiervoor niet effectief genoeg was.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment