Je hebt er vast al over gehoord: Vero. Sinds deze week is de app razend populair. Wist je dat het ‘nieuwste’ online platform al sinds 2015 bestaat? Wat is Vero en waarom is het plotseling zo populair geworden?

 

De nieuwe social media hype Vero
Vero is eigenlijk een combinatie van Twitter, Instagram en Facebook. In de basis is het platform dus helemaal niet zo vernieuwend, maar er zijn wel wat verschillen met andere social mediaplatformen. Zo maakt Vero geen gebruik van algoritmes die het zoek- en kijkgedrag van de gebruiker analyseren en binnen het social netwerk worden er geen reclames getoond. Doordat gebruikers het gevoel hebben weer ‘helemaal de baas te zijn’, is de app in korte tijd zo populair geworden.

Content plaatsen
Gebruikers kunnen op Vero geen lange teksten posten, maar wel korte berichten. Alle content die gepubliceerd wordt moet een foto, een artikel, een video of een andere link bevatten. Daarnaast kun je in de app ook boeken, series en films beoordelen en aanraden aan je vrienden. Vervolgens kun je de post eenvoudig delen met een bepaalde groep, zoals goede vrienden, vrienden, bekenden en volgers. Op de tijdlijn staan dus alleen berichten van vrienden en andere mensen die je volgt. Klinkt als heaven, toch?

Geen reclame
In tegenstelling tot Facebook, kent Vero geen advertentiemogelijkheden. Aan de gebruikers worden dan ook geen reclames getoond, wat veel gebruikers als een pluspunt zullen ervaren. Natuurlijk moet de app wel ergens aan verdienen. De eerste miljoen geregistreerde gebruikers kunnen het platform gratis gebruiken, maar op termijn zullen de gebruikers voor de app moeten betalen. Hoeveel het registeren voor de app gaat kosten, is nog niet bekend.

Populaire app
De app zit bij de topdownloads van de Apple Store en de Play Store. Wist je dat in één dag bijna een miljoen gebruikers de app hebben gedownload? Door de toestroom van nieuwe gebruikers zijn zelfs de servers overbelast, waardoor de app behoorlijk traag is. Blijkbaar had Vero deze snelle groei niet verwacht.

 

Jouw privacy staat voorop, toch?
Daarnaast maakt Vero zich hard voor jouw privacy. Wat je op Vero publiceert, kunnen andere gebruikers niet downloaden of delen. Wel kun je jouw bericht sharen op Facebook en Twitter. Zo bepaal je zelf welke content je deelt en houd je de touwtjes in handen. Dat klinkt fantastisch, maar is dat ook wel zo?

Opvallend is dat in de algemene voorwaarden van het platform staat dat de eigenaren van Vero al je content mogen gebruiken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld jouw telefoonnummer, naam en andere gegevens zomaar gebruiken. Wil je dat niet? Dan heb je een uitdaging. Het verwijderen van het account blijkt namelijk niet eenvoudig te zijn. En zelfs na het verwijderen van je account, kunnen de eigenaren “sommige informatie” blijven gebruiken. Op social media gaan dan ook veel berichten rond met de hashtag #DeleteVero.

Kritiek
Het gebruik van het nieuwe platform lijkt een stuk minder rooskleurig dan in eerste instantie wordt geschetst. Naast de privacy issues die de app kent, staat de medeoprichter van Vero in een slecht daglicht. Zo zou een bedrijf van de Libanese miljardair Ayman Hariri bekend staan om de slechte werkomstandigheden van hun arbeiders. Zij krijgen nauwelijks betaald en zijn afhankelijk van voedselpakketten. Verre van een goede werkgever, dus!

En nu?
Vanwege de opeenstapeling van problemen en vraagtekens rondom het platform verwachten onze social & content specialisten niet dat Vero populair blijft. Daarnaast is het niet de eerste app die het opneemt tegen giganten zoals Facebook. Eerder probeerden Ello en Peach het, maar deze platformen waren ook niet succesvol. We houden je op de hoogte!

Reacties mogelijk gemaakt door CComment