Vanaf juni staat Google geen advertenties op het gebied van cryptovaluta meer toe. Volgens het bedrijf hebben praktijken rond cryptomunten consumenten schade toegebracht waardoor advertenties geweerd dienen te worden.

In zijn jaarlijkse bad ads-rapportage meldt Google de toevoeging van cryptovaluta aan zijn restricted financial products-beleid. Dat beleid zal in juni ingaan en reclame rond ico's, of initial coin offerings, cryptomunt-beurzen, wallets en adviesdiensten op gebied van de handel verbieden.Tegen CNBC licht Google de stap toe: "We hebben genoeg schade bij consumenten of potentiële schade gezien op een gebied die we met extreme voorzichtigheid willen benaderen."

Google verwijderde in 2017 in totaal meer dan 3,2 miljard advertenties die in strijd waren met zijn beleid. Dat waren er in 2016 nog 1,7 miljard. Google heeft vorig jaar verder 28 wijzigingen aangebracht aan zijn beleid voor adverteerders en 20 aan zijn beleid voor uitgevers om nieuwe bedreigingen op gebied van advertenties zoals nepnieuws het hoofd te kunnen bieden.

Met het verbannen van cryptovaluta-advertenties volgt Google Facebook, dat in januari een vergelijkbare stap zette.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment