Google lanceerde gisteren voor een select gezelschap Allo, een nieuwe app voor het versturen van tekstberichten. Functioneel lijkt die in eerste instantie als twee druppels water op Whatsapp, Telegram en Facebook messenger. Maar de app heeft ook een nieuwe toevoeging: een digitale assistent die in een gesprek vragen kan beantwoorden. Het is de vraag of dat voldoende is om gebruikers te verleiden tot Allo.

 

'Ik stuur je wel even een appje.' Instant messaging is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In Nederland is Whatsapp duidelijk het populairste programma. Even leek die positie te wankelen toen bekend werd dat het programma was overgenomen door Facebook en daarmee de gegevens van Whatsapp-gebruikers in handen kwamen van de internetgigant. Inmiddels lijkt het de Whatsappers niet meer storen dat alle contacten en versleutelde berichten in het bezit zijn van Facebook: Whatsapp groeit als nooit te voren.

Privacy
Google beloofde begin dit jaar dat hun berichtenservice meer oog zou hebben voor privacy. Berichten zouden niet centraal worden opgeslagen en natuurlijk zijn gecodeerd. Van dat standpunt is Google inmiddels afgestapt. Berichten worden wel bij Google opgeslagen, en alleen als gebruik wordt gemaakt van de anonieme chatfunctie worden ze gecodeerd verzonden. Het centraal bewaren van berichten is volgens Google nodig om de functie van de digitale assistent te verbeteren. De zelflerende techniek die erachter zit is gebaat bij veel zoekvragen. Tot zover de privacy-troefkaart. 

Toch lijkt het publiek bereid privacy en anonimiteit te offeren voor gebruiksgemak, zie de groei van Whatsapp. En op dat gebied valt Google niet te onderschatten. De programma's die ze maken werken doorgaans goed en gemakkelijk. Zo lanceerde het bedrijf onlangs Duo, een app waarmee je kunt 'beeldbellen': telefoneren met video. Apple kent al Facetime, Google had al Hangouts, maar Duo is vooral gemaakt zonder fratsen. Dat komt de beeldkwaliteit en stabiliteit van het programma zeker ten goede. Het nieuwe Allo zal ongetwijfeld ook aan die eisen voldoen, maar de gevestigde berichtenservices werken ook vlekkeloos. 

Zoeken
Het is dus de digitale assistent die het verschil zal moeten maken. Dat treft, want Google is groot geworden met het beantwoorden van zoekvragen. En niet alleen de vragen die worden gesteld, vaak weet Google zelfs welke vragen je eigenlijk had willen stellen. Door de grote hoeveelheid data die het bedrijf opslaat, koppelt en analyseert, kan het zelfs vragen voorspellen en informatie verschaffen waar helemaal niet om is gevraagd. 

Google Now, de digitale assistent op Android-telefoons, weet precies waar je bent, waar je naar toe gaat en op welk moment je behoefte hebt aan welke informatie. En producten. Het verdienmodel van Google is daarop gebaseerd: het afstemmen van advertenties op de behoefte van de gebruiker. 'Zodat je meer producten krijgt aangeboden die op jou zijn afgestemd', was te lezen in de nieuwe gebruiksvoorwaarden waarmee Google-gebruikers daags voor de lancering van Allo werden geconfronteerd. 'Als u niet akkoord gaat krijgt u nog steeds aanbiedingen, maar dan minder specifiek.' Allicht dat ze de data uit Allo willen gebruiken.

Toch siert het Google dat ze een programma lanceren in een ogenschijnlijk verzadigde markt. Een speler op topniveau kan zich niet veroorloven langs de zijlijn te blijven staan. Mocht deze poging stranden, dan is er altijd nog het Google-kerkhof. Een plaats waar inmiddels meer dan honderd mislukte Google-projecten hun laatste rustplaats hebben gevonden.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment