Facebook heeft bekendgemaakt dat het in het komende halfjaar een halt zal toeroepen aan zijn Partner Categories-programma. Dat programma stelt adverteerders in staat om gerichter te adverteren op basis van gegevens die zijn aangeleverd door bedrijven buiten Facebook.

In een beknopte aankondiging schrijft Facebook dat het heeft besloten het programma te beëindigen. Deze stap moet 'de privacy van mensen op Facebook verbeteren'. In een pagina over 'partnercategorieën' geeft Facebook uitleg over het programma. Daar vermeldt het bedrijf dat dit beschikbaar is in een beperkt aantal landen, namelijk de VS, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Japan.

In die landen kunnen adverteerders gebruikmaken van data van derde bedrijven om hun advertenties gerichter te maken. Aanbieders van die gegevens zijn bedrijven als Axciom, Epsilon, Experian en Oracle Data Cloud. Facebook vermeldt dat deze optie een mogelijkheid is voor adverteerders die niet over eigen data beschikken.

De beslissing volgt op het schandaal rond Cambridge Analytica, waarbij de gegevens van vijftig miljoen Facebook-gebruikers in handen van het bedrijf kwamen door middel van een app op het platform. Het socialemediabedrijf heeft sindsdien maatregelen aangekondigd, zoals het beperken van de gegevens waartoe apps en games toegang hebben. Het is niet waarschijnlijk dat een maatregel als de huidige het verkrijgen van de gegevens door Cambridge Analytica had kunnen voorkomen, aldus Recode, maar het lijkt een poging om concessies te doen op het gebied van privacy.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment