Facebook zou van plan zijn om nieuwe tools te bouwen waarmee het mogelijk zou moeten worden om toekomstig gedrag van zijn gebruikers te voorspellen. Die kennis zou Facebook dan weer in willen zetten voor advertenties.

De plannen zijn weliswaar niet openbaar gemaakt, maar zouden te lezen zijn in een intern document dat in handen is gekomen van The Intercept. In het document wordt een nieuw advertentieconcept uit de doeken gedaan, waarbij bedrijven zich kunnen richten op gedrag en beslissingen van gebruikers in de toekomst. Het voorspellen hiervan gebeurt met kunstmatige intelligentie die het gedrag van de gebruiker leert schatten, en op basis daarvan toekomstige beslissingen kan voorspellen. Deze tool zou Facebook willen bouwen met FBLearner Flow, ai-software die het bedrijf twee jaar geleden al introduceerde.

Een van de mogelijke toepassingen voor bedrijven is het identificeren van gebruikers die mogelijk van plan zijn om op een ander merk over te stappen. Bedrijven zouden advertenties kunnen laten zien bij gebruikers die mogelijk een concurrerend product willen kopen, en ze zo op andere gedachten proberen te brengen. De gegevens van de gebruikers zouden overigens voor de bedrijven wel anoniem blijven.

Mochten de plannen doorgang vinden, dan gaat Facebook dus de manieren uitbreiden waarop gebruikers getarget kunnen worden door adverteerders. Afgelopen week werd Facebook-ceo Mark Zuckerberg nog kritisch ondervraagd door het Amerikaanse parlement vanwege privacyinbreuk en datamisbruik. In een verklaring liet de topman weten dat zijn bedrijf meer gaat doen om datamisbruik te voorkomen. Het lijkt er echter dus niet op dat het ook het verzamelen en interpreteren van persoonlijke gegevens aan banden gaat leggen, als de berichtgeving van The Intercept klopt.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment