De rechtbank in Den Haag heeft geoordeeld dat T-Mobile een ‘gratis’ iPhone volledig moet terugbetalen aan de klant. De uitspraak is volgens de claimorganisatie Consumentenclaim belangrijk voor de 70.000 claims die er nog liggen.

T-mobile

In dit geval gaat het om een iPhone 5 uit 2013 die de klant ‘gratis’ kreeg bij een iSmart-abonnement van T-Mobile. Voor dit abonnement betaalde de consument 61,50 euro per maand. Volgens de rechtbank heeft T-Mobile zich niet aan de regels gehouden en heeft de provider niet duidelijk gecommuniceerd naar de klant. De kosten van een ‘gratis’ smartphone worden namelijk gewoon meegenomen in de maandelijks abonnementsprijs.

Ook oordeelde de rechter dat T-Mobile ten onrechte doorging met het incasseren van afbetalingen, terwijl het toestel al volledig was afgelost. Dit is de reden dat T-Mobile de klant 1100 euro moet terugbetalen.

Consumentenclaim onderhandelt met meerdere telecomproviders over vergelijkbare zaken. Zo werd eerder met Vodafone in een individuele zaak een schikking bereikt en start Consumentenclaim een rechtszaak tegen KPN om terugbetalingen af te dwingen.

T-Mobile heeft in een reactie aan NOS laten weten het oneens te zijn over het besluit.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment