Het Australische technologiebedrijf Appen gebruikt privéconversaties van duizenden Nederlanders bij spraak-naar-tekst-projecten. Niet bekend is hoe de gesprekken in handen zijn gekomen van Appen.

 

Het gaat om korte fragmenten van gesprekken uit 2010 en 2011, waarbij het vaak ging om gesprekken van taxichauffeurs in de regio Den Haag. Dat schrijft de Volkskrant op basis van informatie van een voormalig medewerkster van het bedrijf. Zij werkte vanuit Groot-Brittannië en moest duizenden audiofragmenten beschrijven, waarbij een Vodafone-voicemail van haar ex-vriend voorbijkwam. Die zou nooit toestemming hebben gegeven voor het delen van de communicatie.

Naast de vrouw werkten nog tientallen andere medewerkers aan het verwerken van de gesprekken. Dit was onderdeel van het ontwikkelen van spraak-naar-tekst-software van Appen. Het bedrijf levert tal van programma's en diensten op het gebied van taal- en spraakanalyse. Onder andere claimt Appen inzicht in de sentimenten van personen op basis van communicatie te kunnen geven.

Onbekend is hoe de privégesprekken in handen van een commercieel bedrijf zijn gekomen. Appen verklaart data alleen te verzamelen met toestemming, maar niet samen te werken met telecombedrijven. Vodafone bevestigt nooit met het bedrijf samengewerkt te hebben. Een telecomexpert van het bedrijf Nationaal Forensisch Onderzoeksbureau suggereert tegen de Volkskrant dat de gegevens afkomstig kunnen zijn van de Britse inlichtingendienst GCHQ, aangezien deze glasvezelkabels uit Nederland aftapt en een belang zou hebben om gesprekken geautomatiseerd te analyseren.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment