De toezichthouder Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) start een marktstudie naar de relatie tussen appaanbieders en appwinkels.

Apple store

De ACM wil meer inzicht vergaren in de manier waarop appmakers hun apps in een appwinkel krijgen. Daarnaast onderzoekt de toezichthouder welke invloed appwinkels, zoals de Google Play Store en Apples App Store, hebben op het aanbod waar eindgebruikers uit kunnen kiezen.

Belangen van appwinkels lopen volgens de ACM niet altijd gelijk met de belangen van appmakers. Dat komt omdat Apple en Google zelf ook apps aanbieden.

De toezichthouder noemt het voor ontwikkelaars "van belang dat hun apps in de appwinkels te vinden zijn, zodat zoveel mogelijk mensen de apps kunnen gebruiken". Als apps slecht vindbaar zijn, worden bedrijven volgens de ACM mogelijk geschaad "in hun mogelijkheden om effectief hun diensten aan te bieden".

De ACM gaat voor de studie in gesprek met experts op het gebied van apps maken, maar ook met wetenschappers, andere toezichthouders en appaanbieders.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment