Facebook heeft de eerste maatregelen aangekondigd die ervoor moeten zorgen dat WhatsApp geld gaat verdienen. Het gaat onder andere om reclamebanners die Facebook-gebruikers naar WhatsApp moeten lokken.

WhatsApp moet meer geld opleveren voor Facebook

Na het vertrek van de laatste oprichter van WhatsApp, Jan Koum, werd al gedacht dat Facebook snel allerlei veranderingen zou aankondigen. Vandaag is het zover: Facebook heeft de eerste serieuze plannen ontvouwd om geld te verdienen aan WhatsApp. Na de tegenvallende kwartaalcijfers van afgelopen woensdag is het volgens Facebook tijd voor drie nieuwe geldbronnen die met WhatsApp te maken hebben. Hoe ga jij ermee te maken krijgen?

 


Het gaat vooral om manieren om consumenten in contact te brengen met bedrijven. De eerste is een knop waarmee klanten meteen een WhatsApp-gesprek met een bedrijf kunnen starten. Bedrijven moeten hiervoor betalen. Ook kunnen bedrijven tegen betaling informatie naar je toesturen via WhatsApp, bijvoorbeeld een ticket of instapkaart. En de derde inkomstenbron is het bieden van realtime support. Dat is vandaag bekendgemaakt in een blogposting.

Facebook gaat ook advertenties vertonen van bedrijven die met WhatsApp werken. Die advertenties leveren ook weer geld op. Als je als consument zo’n adverntentie ziet, dan kunnen consumenten meteen beginnen te chatten. Bedrijven kunnen binnen 24 uur gratis reageren, maar het kost geld als het antwoord meer dan 24 uur op zich laat wachten. Op zich kan dat een gunstig effect hebben: je krijgt eerder antwoord van bedrijven, om te voorkomen dat er betaald moet worden. Ook hiermee wil Facebook een extra zakcent verdienen. Ook op andere manieren probeert Facebook nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, bijvoorbeeld met reclames in Instagram Stories.

WhatsApp voor bedrijven
WhatsApp wordt al langere tijd door bedrijven gebruikt, maar afgelopen september werden de officiële functies voor bedrijven aangekondigd. Sindsdien is niet bekendgemaakt hoeveel bedrijven nu eigenlijk meedoen aan het officiele bedrijven programma. Er zouden zo’n 90 bedrijven meedoen aan de test, waaronder KLM, Uber en Wish.

Whatsapp op telefoon

WhatsApp was ooit een betaalde app: gebruikers betaalden een klein bedrag van 99 cent per jaar maar kregen het eerste jaar cadeau. Vaak werd dat gratis lidmaatschap nog een paar keer verlengd. De makers van WhatsApp beloofden dat er nooit reclame op het platform te zien zou zijn. Bij de overname door Facebook werd ook vastgehouden aan die belofte, maar nu beide oprichters zijn vertrokken heeft Facebook de handen vrij om met WhatsApp te doen wat ze willen. Veel mensen zijn zo afhankelijk geworden van WhatsApp, dat ze toch wel blijven.