De provincie Noord-Holland heeft een proef afgesloten waarbij zeven onderling communicerende auto's over de N205 reden, een weg die is voorzien van 'slimme stoplichten', oftewel intelligente verkeersregelinstallaties.

 

De proef vond plaats tussen 3 en 7 september, aldus de provincie. Het doel van de proef was het onderzoeken van het effect van deze maatregelen op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer. "Niet alleen voor de auto’s met het systeem en onze provinciale wegen, maar juist ook voor het overige verkeer", aldus Elisabeth Post, gedeputeerde bij de provincie.

De auto's waren uitgerust met coöperatieve adaptieve cruise control, oftewel cacc, waardoor ze onderling konden communiceren. Daardoor konden ze bijvoorbeeld efficiënt samen optrekken en afremmen in een treinformatie. Ook communiceerden ze met de stoplichten, die doorgaven hoe lang het zou duren totdat ze op rood of op groen sprongen. De lichten kunnen ook reageren op het naderende 'treintje' door langer op groen te blijven staan.

"Het verwachte voordeel van deze cruise control is dat wegen efficiënter gebruikt kunnen worden. Er kunnen meer auto’s op een stuk weg rijden én er kunnen meer auto’s door het groene licht rijden", zegt Post. Nu de test is afgelopen, gaan de TU Delft en TNO een zogenaamde simulatiestudie uitvoeren voor andere wegen. Daarvan worden de resultaten in november verwacht.

De provincie maakte in maart al bekend dat de N205 klaar was voor Talking Traffic, een samenwerkingsverband tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zestig regionale en lokale overheden en twintig bedrijven. Dat richt zich op het ontsluiten van gegevens van verkeerslichten, het combineren van gegevens in datasets en het beschikbaar maken van deze gegevens, bijvoorbeeld via apps en navigatiesystemen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment