De Consumentenbond wil dat tv-fabrikanten consumenten gaan compenseren als ze op relatief nieuwe smart-tv's te maken krijgen met verdwijnende apps. De organisatie zegt dat het bij fabrikanten gaat aankloppen om aandacht te vragen voor dit probleem.

De Consumentenbond wil dat fabrikanten beloven dat belangrijke apps minimaal zes jaar beschikbaar blijven op smart-tv's, anders moet er een alternatieve oplossing of compensatie komen. Ook wil de consumentenorganisatie dat er compensatie komt voor consumenten die nu te maken hebben met verdwenen apps op relatief nieuwe tv's. Daarbij denkt de Consumentenbond aan het verstrekken van een gratis mediaspeler.

Volgens de Consumentenbond zijn in zes maanden tijd iets minder dan 300 meldingen binnengekomen over apps die op smart-tv's zijn verdwenen, terwijl de toestellen nog geen vijf jaar oud zijn. De organisatie meldt dat veel klachten betrekking hebben op relatief nieuwe televisies met een ouderdom van drie tot vijf jaar. Voor dit probleem heeft de consumentenorganisatie sinds maart een speciaal meldpunt.

Bijna de helft van de meldingen gaat over het missen van de NPO-app. Dat hangt samen met het feit dat de NPO eerder bekendmaakte geen ondersteuning meer te bieden voor smart-tv's die ouder dan 2014 zijn. In twintig procent van de gevallen werd er geklaagd over het verdwijnen van de YouTube-app. Bij 63 procent van de klachten gaat het om Samsung-tv's, gevolgd door 21 procent voor Philips, 6 procent voor Sony en bij 5 procent ging het om LG-tv's.

De Consumentenbond wil niet alleen dat over compensatie wordt nagedacht. Ook wil de organisatie dat fabrikanten maatregelen nemen om apps en software op smart-tv's werkend te houden gedurende de gebruiksduur, al dan niet door het maken van afspraken met app-ontwikkelaars.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment