Spotify stuurt bij een test e-mails naar gebruikers van een Premium for Family-abonnement, in ieder geval in Duitsland, met de vraag het adres te bevestigen. Wie doorklikt zou echter via gps de locatie moeten doorgeven.

Dat schrijft althans het Duitse Der Spiegel, dat een melding van Spotify ontving en de controle doorliep. Volgens de site kregen 'enkele' klanten van Spotify de melding dat ze hun adres moesten verifiëren. Deden ze dat niet, dan zouden ze het risico lopen hun abonnement te verliezen. Alleen klanten met een Premium for Family-abonnement lijken het bericht te krijgen.

Wie op 'bevestigen' klikt, krijgt een pagina met daarop een knop om de locatie via gps te bepalen en de vraag dit thuis te doen. "Spotify gebruikt uw gps-gegevens alleen om uw locatie te bevestigen", is de belofte. Als gps uitstaat, volgt de vraag een postcode in te voeren.

De controle dient om misbruik van het Premium for Family-abonnement te achterhalen, bijvoorbeeld als klanten de dienst delen met vrienden of buren. Bij dit abonnement kan een houder van een primair account maximaal vijf subaccounts toevoegen, die eigenlijk bedoeld zijn voor familieleden. In de algemene voorwaarden staat: "Alle accounthouders dienen op hetzelfde adres te wonen om voor Premium for Family in aanmerking te komen". Er staat niets over een eventuele controle van het adres, laat staan de locatie.

In antwoord op vragen van Der Spiegel antwoordt Spotify alleen: "Spotify test momenteel verschillende verbeteringen van de bruikbaarheid van Premium for Family met kleine gebruikersgroepen in geselecteerde markten."

Reacties mogelijk gemaakt door CComment