Twitter heeft melding gemaakt van een fout in zijn api, waardoor er mogelijk berichten en DMs van gebruikers bij de verkeerde ontvanger zijn beland. Twitter weet niet of er daadwerkelijk berichten fout zijn bezorgd, en er zou slechts een klein deel van de gebruikers getroffen zijn.

Het gaat om de zogenaamde Account Activity-api, die door ontwikkelaars gebruikt kan worden om activiteiten rondom een gebruikersaccount te meten. Eerder deze maand ontdekte Twitter dat er een fout zit in de api waardoor berichten van gebruikers die naar een organisatie worden gestuurd die van deze api gebruik maakt, mogelijk naar een andere organisatie zijn gestuurd. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een account van een bedrijf.

Inmiddels heeft Twitter de bug gerepareerd, waarna het bedrijf achter de sociale-netwerksite op zijn hulppagina's uitleg gaf over de problemen. Het blijkt dat de fout in de api al vanaf mei vorig jaar in de software zat. Na de vondst bleek Twitter echter wel binnen enkele uren in staat om de fout eruit te halen.

Overigens weet Twitter niet zeker of er daadwerkelijk berichten van gebruikers bij de verkeerde ontwikkelaar zijn beland, maar het bedrijf kan het niet uitsluiten. Het bedrijf spreekt van een aantal specifieke omstandigheden waarin de bug kan optreden, waardoor de kans op foute bezorging klein zou zijn. Het onderzoek naar de bug is nog gaande, waardoor mogelijk later uitsluitsel volgt over hoeveel berichten er verkeerd zijn afgeleverd.

Ongeveer een procent van de Twitter-gebruikers zou met de bug te maken hebben gekregen; dat zijn ongeveer 3 miljoen mensen. Die hebben een notificatie gekregen dat hun account mogelijk slachtoffer is geworden van foute bezorging van een Twitter-bericht.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment