Het leek er de afgelopen tijd op alsof alles wat Instagram deed, veranderde in goud. Het platform is lang niet zo groot als Facebook en YouTube, maar wordt wel gezien als het platform met de meeste potentie - en als hipste van de drie. Als het bedrijf dan met een nieuwe functie komt om met YouTube te concurreren, dan let je wel op.

 

IGTV (wat staat voor Instagram TV) werd drie maanden geleden gelanceerd. Het was de grootste verandering sinds de komst van Stories, in augustus 2016. Dat was toen al snel een succes, maar tot nu toe lijkt IGTV dat niet te evenaren.

De NOS sprak met deskundigen en gebruikers over wat zij tot nu toe van de nieuwe functie vinden. Ook hielden we een peiling op het account van NOS Stories, dat bijna 330.000 volgers heeft. Ruim 10.000 gebruikers reageerden in nog geen twee uur op de vraag of zij IGTV gebruiken: 96 procent liet weten dat niet te doen. Het gaat om een niet-representatieve peiling, tegelijkertijd geeft het wel een tendens weer.

Niet alleen vanuit gebruikers hoorden we twijfels over de functie. "Ik vergeet de hele tijd dat het bestaat en ik klik het te weinig open", zegt Diederik Broekhuizen, oprichter van de site The Best Social Media. In zijn ogen komt de functie over alsof die is bedacht zónder dat er gekeken is of gebruikers er ook behoefte aan hebben.

Noah Zeeuw, die op Instagram ruim 100.000 volgers heeft en sociale producties maakt vanuit zijn bureau Medialane, zegt dat IGTV niet past bij de rest van het platform. "Op Instagram wil je op dat moment iets delen - terwijl het nog bezig is dus - maar met IGTV vertel je achteraf wat je hebt gedaan."

Zeeuw zegt dat de functie hem daarnaast niet opvalt. Ook mist hij de motivatie om er wel mee te beginnen: "Ik zie niet welke emotionele toevoeging het heeft."

Alles leuk en aardig, maar waar kun je IGTV nou vinden en hoe werkt het? (Tip: kijk deze video verticaal op je telefoon.)

De kritiek die we hoorden, was dat de functie niet zichtbaar is. Iets wat Kirsten Jassies, die een boek schreef over Instagram, herkent. "Er moet eigenlijk een grote campagne komen die de functie gaat promoten, een oranje knop bovenin is niet genoeg." Jassies zegt dat ze mensen die overwegen IGTV nu te gaan gebruiken adviseert dat niet te doen, tenzij je wil pionieren.

Het roept de vraag op waarom Instagram de functie eigenlijk heeft bedacht. De naam geeft op zich wel wat weg: het platform lijkt een tv-functie te willen inbouwen, maar dan gericht op zogeheten longform verticale video. De deskundigen die we spraken erkennen dat dat ook niet zo gek is: zij zien dat daar behoefte aan is.

Zo kan Instagram gebruikers langer vasthouden en wordt het platform nog interessanter voor adverteerders. En dat betekent uiteindelijk meer inkomsten.

Tegelijkertijd is het ook niet zo dat het platform er roerloos bijligt. Diverse nationale en internationale media en merken maken er gebruik van.

Ik denk dat mensen er nog aan moeten wennen.

Emilie Tabor, bureau Imagency

Emilie Tabor, die met haar bureau Imagency bemiddelt tussen merken en influencers, is enthousiast over IGTV. "Ik denk dat mensen er nog aan moeten wennen. Je kunt straks alles op één kanaal gaan combineren." Daarmee bedoelt Tabor de combinatie van foto's en video's die je in tijdlijn bekijkt, de beelden die na 24 uur verdwijnen (stories) én lange verhalen in videovorm.

Ze ziet daarnaast de meeste potentie in instagrammers die wel langere verhalen willen maken, maar niet daarvoor een nieuwe doelgroep op YouTube willen aanboren. "Daarbij kun je linken van Instagram naar video's op IGTV", tekent ze aan.

En bij sommige kleinere Instagramgebruikers werkt het wel. "Ik heb 8000 volgers en mijn video's op IGTV worden gemiddeld door zo'n 2000 mensen bekeken", vertelt onderneemster Charlotte van 't Wout. Ze geeft daarbij direct toe dat ze een vreemde eend in de bijt is: "De interactie bij mij is enorm hoog."

Ongewenste video's

Niet alleen bij de gebruikersgroei zijn vragen te stellen, maar ook bij wat er op IGTV wordt geplaatst. Business Insider deed de afgelopen onderzoek naar wat het algoritme van IGTV gebruikers voorschotelt en kwam tot de ontdekking dat hierbij video's werden voorgesteld waarin mogelijk sprake is van kindermisbruik. Instagram zou vijf dagen nodig hebben gehad om de content te verwijderen.

Instagram wilde niet ingaan op vragen van de NOS over het gebruik van IGTV en de peiling onder gebruikers van NOS Stories. Het bedrijf heeft ook geen cijfers over het gebruik van de functie gedeeld.

Het is daardoor niet duidelijk hoe Instagram verder gaat met het project. De kans is wel groot dat het platform de functie de komende tijd gaat promoten en er wellicht - als dat uit de feedback blijkt - een andere plek voor gaat zoeken.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment