Facebook heeft volgens The New York Times een pr-bureau ingehuurd om desinformatie te verspreiden. Daarmee moesten critici van het bedrijf in diskrediet worden gebracht.

facebook huurde pr bureau in desinformatie verspreiden

Na druk van beleidsmakers naar aanleiding van de rol van Facebook rondom Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 zou Facebook zich steeds vaker tot een pr-bureau hebben gericht, schrijft The New York Times. Het gaat om Definers Public Affairs, een bedrijf uit Washington dat is opgericht door Republikeinen.

Een van de tactieken die Definers inzette, was het verspreiden van tientallen negatieve artikelen over andere techbedrijven, zoals Google en Apple. Dat zou de aandacht van negativiteit rond Facebook moeten afleiden, schrijft The New York Times.

 

De berichten werden op NTK Network gepubliceerd. Die site doet zich voor als nieuwsmedium, maar wordt gevuld door het pr-bureau. Conservatieve media namen berichten van de website regelmatig over.

Tegenstanders van Facebook werden daarnaast via verspreide geruchten in verband gebracht met de miljardair George Soros, schrijft The New York Times. Soros is een bekende Facebook-criticus die vaak wordt genoemd in antisemitische complottheorieën.

De bedoeling van de campagnes was om Soros neer te zetten als degene die negatieve berichten rond Facebook verspreidde. Zo zou hij banden met anti-Facebook-groepen hebben. Journalisten werden aangespoord om vragen te stellen over de 'tactieken' van Soros.

Miljoenen gegevens van gebruikers gelekt

Facebook heeft een zwaar jaar achter de rug. Begin 2018 kwam het bedrijf groot in het nieuws toen bleek dat persoonlijke gegevens van tientallen miljoenen mensen op straat kwamen te liggen via een app van Cambridge Analytica. Daarvoor bood Facebook-CEO Mark Zuckerberg later meermaals zijn excuses aan bij regeringen.

Apple-directeur Tim Cook liet destijds in een reactie aan MSNBC weten dat Apple "persoonlijke gegevens nooit zou inzien". "Privacy is voor ons een mensenrecht." Als reactie daarop zou Zuckerberg zijn topmensen hebben gedwongen alleen nog maar Android-telefoons te gebruiken. Zijn reden was dat het besturingssysteem veel meer gebruikers heeft dan dat van Apple.

Facebook verbrak banden met pr-bedrijf

Nadat het nieuws van The New York Times naar buiten kwam, besloot Facebook de banden met Definers Public Affairs te verbreken, zegt een anonieme bron.

Een woordvoerder van Facebook zei dat het bedrijf een samenwerking met Definers nooit heeft ontkend. "Maar het is onjuist om te suggereren dat we Definers ooit hebben gevraagd om artikelen namens Facebook te verspreiden."

Definers werd aanvankelijk ingehuurd om nieuws over het sociale netwerk te monitoren.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment