Net als Spotify, Netflix en Videoland heeft ook YouTube een betaalde dienst. Google’s videoplatform biedt unieke content aan voor betalende kijkers in de vorm van YouTube Originals. Maar deze unieke content zal niet heel lang uniek meer blijven. YouTube bereidt zich voor om haar Originals achter de betaalmuur vandaan te halen. Maar daar krijgen we wel iets voor terug.

 

YouTube Originals gratis

YouTube bereidt zich voor om haar Originals om te zetten naar gratis content. Volgens berichten van  The Hollywood Reporter en Variety, welke zijn bevestigd door Google, gaat het platform de plannen vanaf 2019 aanpassen.  De Original content is vanaf 2020 niet alleen meer te zien voor mensen met een betaald abonnement, maar voor iedereen. Volledig gratis, maar wel met advertenties in de content. Net zoals de meeste content op YouTube vandaag de dag.

YouTube gaat de plannen in 2019 al doorvoeren, maar krijgt het niet voor elkaar om direct alle content achter de betaalmuur vandaan te halen. Zo zijn series als Cobra Kai, welke gebaseerd is op de Karate Kid films, nog wel alleen beschikbaar voor betalende leden. Maar in 2020 moet alle Original content volledig gratis te bekijken zijn voor alle gebruikers. En alle gebruikers: dat zijn er nogal wat. Inmiddels heeft het platform zo’n 2 miljard actieve gebruikers per maand.

YouTubeRed

Betalende gebruikers

Heeft het eigenlijk nog wel zin om in 2020 een betaald abonnement te nemen op YouTube Premium? De grootste reden waarom mensen er lid van zijn geworden, is vanwege de originele content die het te bieden had. Maar volgens Google zelf is het, natuurlijk, de moeite meer dan waard. Betalende gebruikers krijgen geen exclusieve content meer in 2020, maar de overige features blijven nog wel van toepassing. Dat houdt advertentie-vrij kijken, gratis muziek luisteren en offline toegang tot content in. Het advertentie-vrij kijken wordt dan uiteraard ook toegepast op de Original content.

YouTube heeft veel tijd, energie en geld in haar Original content gestopt, maar uitpakken naar verwachting deed het niet. Uiteraard heeft dit alles te maken met het grote succes van Netflix, maar ook met de aankomende diensten van Disney en Apple. Disney is druk bezig met haar eigen Disney+, waarvoor al een aantal grote producties zijn aangetrokken. Apple komt met een gratis streamingdienst, welke in ieder geval gevuld gaat met nieuwe films van studio A24. De concurrentie is moordend voor Netflix, laat staan voor de Originals van YouTube.

youtube redesign

Reacties mogelijk gemaakt door CComment