De grote storing in Office 365, waardoor veel bedrijven en organisaties sinds vanochtend niet kunnen mailen vanuit Outlook, is nog steeds niet opgelost. Microsoft slaagde er niet in om de storing voor het eind van de werkdag te verhelpen.

Microsoft

 

microsoft

De storing voor zakelijke gebruikers van mailprogramma Outlook is nog niet voorbij. Microsoft meldde gisteravond dat het een oplossing had gevonden, maar mails versturen is vanochtend opnieuw lastig: als ze al aankomen, dan is dat met fikse vertraging.

Zelf erkent het Amerikaanse bedrijf dat er nog problemen zijn. In een tweet schrijft Microsoft dat er verbindingsproblemen zijn met het authenticatiesysteem voor Exchange, wat grote consequenties heeft.

Meldingen

Na de storing van gisteren is er op dit moment weer een piek te zien op de website Allestoringen.nl.

Ook bij RTL Nederland is het mailverkeer gestoord. "We worden overstelpt met meldingen", aldus een medewerker van de IT-afdeling.

'Degraded state'

Gisteren lag het mailverkeer voor enkele zakelijke klanten een groot deel van de dag er ook uit.

In een update aan gebruikers, waar RTL Z inzage in heeft gehad, meldt Microsoft dat de storing van gisteren is veroorzaakt door de 'degraded state' van een deel van de computers van het bedrijf waarmee de authenticatie van Outlook-gebruikers wordt verzorgd.

Wat dat precies inhoudt en hoe dat kan, is niet duidelijk. Het bedrijf reageerde niet direct inhoudelijk op vragen van RTL Z.

Algemeen statement

Een werknemer van een door Microsoft ingehuurd Nederlands pr-bureau laat weten niets toe te mogen voegen aan het algemene statement dat het bedrijf gisteren verstuurde. "We werken aan het oplossen van problemen voor een selecte groep zakelijke klanten in Europa", aldus het bedrijf in de verklaring.

Oplossing

De storing gisteren begon rond 09.30 uur. Iets voor 19.00 uur gisterenavond meldde Microsoft gebruikers dat ze een mogelijke oplossing hadden gevonden voor het probleem.

Een uur later zag het bedrijf al een verbetering van de verbindingen, en voerde het aanvullende maatregelen om het systeem verder te ontzien.

Nog een uur later, iets voor 21.00 gisterenavond, liet de Amerikaanse techgigant klanten weten dat de mail op gang begint te komen. Iets na 23.00 uur voegde het daaraan toe dat ook mails die in de wachtrij stonden, inmiddels werden afgeleverd. 

'Heel vervelend'

Ook Casper Kunst van CK Kozijnen BV heeft last van de storing, vertelt hij aan RTL Z. "Offertes naar potentiële klanten, facturen opsturen, overleg over een klus; veel gaat via de mail. Dat vertraagt nu gewoon en dat is wel heel vervelend", zegt hij.

Toch verwacht de ondernemer niet direct financiële gevolgen. "Een rekening gaat bij wijze van niet morgen maar overmorgen betaald worden. Ja, dat is even niet anders. De kans is er natuurlijk wel dat klanten die een offerte aanvragen en nu geen antwoord krijgen, dan naar een ander bedrijf gaan. Maar als die ook last hebben van de storing maakt dat niet zoveel verschil", besluit hij.

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment