Facebook komt met de functie 'Waarom zie ik dit bericht?', die meer transparantie en controle over Facebooks algoritme geeft.

facebook

Facebook bepaalt met een ingewikkeld algoritme welke berichten gebruikers te zien krijgen in hun nieuwsoverzicht. Vanaf nu kunnen gebruikers ook zelf controleren waarom ze bepaalde berichten voorgeschoteld krijgen, meldt Facebook. De functie moet meer context geven en laat gebruikers ook zelf direct aanpassingen doen.

Een druk op 'Waarom zie ik dit bericht?' toont gebruikers alle factoren die Facebook gebruikt bij het inrichten van zijn gepersonaliseerde thuispagina. Of zij een bericht zien omdat ze vrienden zijn met de plaatser, een bepaalde pagina volgen, en/of zij berichten van de plaatser vaak leuk vonden en er op reageerden. Ook kan het bijvoorbeeld een rol spelen of gebruikers in het verleden interactie hadden met vergelijkbare berichten.

Facebook zet die factoren op volgorde van invloed. Gebruikers kunnen onderaan het overzicht zelf instellen of zij bepaalde berichten in het vervolg minder vaak willen zien, of juist meer bovenaan het overzicht. Die instellingen zouden na een test met gebruikers zijn toegevoegd. De functie wordt de komende tijd nog verder verbeterd, zegt Facebook.

Checken gebruikte e-mailadressen

Het bedrijf had al een vergelijkbare functie om te tonen waarom gebruikers reclames zien. Adverteerders kunnen reclames richten op bijvoorbeeld alleen leeftijd of globale doelgroep, maar ook veel gedetailleerder op basis van het Facebook-gedrag.

Het overzicht 'Waarom zie ik deze advertentie?' wordt nu uitgebreid. De belangrijkste toevoeging is dat gebruikers kunnen zien of adverteerders hun persoonlijke e-mailadres hebben gebruikt om hen te vinden.

Adverteerders kunnen hun eigen klantenbestand met e-mailadressen uploaden naar Facebook. Komen die adressen overeen met die van Facebook-gebruikers, dan kunnen advertenties aan die mensen worden getoond of aan Facebook-gebruikers die veel met hen gemeen hebben. Gebruikers zien voortaan of zij in zo'n groep vallen en dus op basis van hun eigen adres of dat van een ander zijn gevonden door de adverteerder.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment