AMERSFOORT - KPN kampte tijdens de grote brand op het Amersfoortse bedrijventerrein De Hoef met een lokale storing. Veel Amersfoortse KPN-klanten met een telefoon op het 3G-netwerk kregen daardoor geen NL-Alert. Dat staat in een brief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) aan de Amersfoortse burgemeester Bolsius.

Bolsius had de veiligheidsdienst gevraagd hoe het kon dat sommige Amersfoortsers tijdens de brand in mei geen NL-Alert hadden ontvangen. Inwoners hadden daar bij de gemeente over geklaagd.

ACHTERHALEN
Een derde van de klanten van KPN maakt gebruik van een 3G-verbinding. Maar volgens de NCTV is niet te achterhalen hoeveel Amersfoorters de dupe werden van de storing. Het is wel duidelijk dat KPN-klanten die gebruik maakten van andere netwerken geen problemen hadden.

Uit de storing is inmiddels lering getrokken. Zo heeft KPN laten weten dat een dergelijke lokale storing van NL-Alert niet meer kan plaatsvinden. Verder is Amersfoort erop gewezen dat de Veiligheidsregio Utrecht direct na het versturen van het NL-Alert had kunnen weten dat er iets mis was gegaan.

IN DE AS
De brand op het industrieterrein brak op 13 mei rond 02.00 uur uit. De vlammenzee legde het bedrijfsverzamelgebouw compleet in de as. Niemand raakte daarbij gewond.

Een deel van het terrein werd na de brand afgezet vanwege het vrijkomen van asbest. Buurtbewoners moesten lange tijd ramen en deuren gesloten houden en de ventilatie uitzetten. De oorzaak van de brand is nog steeds onbekend en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment