De Consumentenbond heeft Samsung vrijdag een dagvaarding gestuurd. De bond spant een bodemprocedure aan omdat Samsung veel van zijn smartphones niet of laat van beveiligingsupdates zou voorzien, wat onrechtmatig zou zijn.

De Consumentenbond stelt in de dagvaarding dat Samsung verplicht is smartphones van klanten veilig te houden met het zo snel mogelijk aanbieden van updates. Dat het bedrijf dit niet doet, leidt volgens de bond tot onveilige situaties. Samsung handelt op deze wijze in strijd met de zorgvuldigheid die in het maatschappelijk verkeer mag worden verwacht.

Ook zou het bedrijf consumenten niet duidelijk genoeg informeren over zijn updatebeleid. De Consumentenbond verzoekt de rechtbank om Samsung te bevelen updates vrij te geven binnen een maand nadat deze beschikbaar komen, voor periode van vier jaar na de marktintroductie van smartphones of twee jaar na de aankoop door de klant. De bond wijst erop dat Google updates maakt voor de versies van Android die in de afgelopen drie jaar zijn verschenen. Het verstrekken gebeurt via de Android Security Bulletins. Samsung zou de updates echter pas maanden later of geheel niet distribueren.

De bodemprocedure volgt op een kort geding begin dit jaar. Die zaak werd niet inhoudelijk behandeld, omdat de voorzieningenrechter oordeelde dat de Consumentenbond niet had aangetoond dat er een spoedeisend belang was. De klacht werd daarmee afgewezen. Met een definitieve beslechting van het geschil hoopt de Consumentenbond een beter updatebeleid bij alle Android-fabrikanten af te kunnen dwingen, als het vonnis in zijn voordeel uitvalt. De organisatie heeft voor Samsung gekozen omdat het Koreaanse bedrijf marktleider is.

Een datum voor de zitting is er nog niet. De Consumentenbond pleit al langer voor een beter updatebeleid voor smartphones. In de afgelopen jaren zijn er enkele ernstige kwetsbaarheden in Android aangetroffen, zoals bij de Stagefright-bug.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment