2,3 miljoen Nederlanders zijn het afgelopen jaar slachtoffer geworden van een vorm van cybercriminaliteit. In heel Europa gaat het om 54 miljoen consumenten, zo blijkt uit het jaarlijkse Norton Cybersecurity Insights Report. Consumenten die al eens slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit – zoals phishing of het hacken van een account – lopen het meeste risico om opnieuw slachtoffer te worden.

Gemiddeld zijn consumenten die slachtoffer worden van cybercriminaliteit, hier 12,7 uur per jaar mee bezig. Wereldwijd was cybercriminaliteit het afgelopen jaar goed voor een kostenpost van 6,7 miljard dollar. Voor het rapport werd een enquête uitgevoerd onder 21.000 consumenten, waaronder 6.000 respondenten in zes Europese landen.

Hoewel het bewustzijn van mensen groeit als het gaat om de gevaren van cybercriminaliteit, blijkt de praktijk hardnekkig. 76 procent van de respondenten geeft aan te weten dat zij hun informatie online moeten beveiligen. Toch tonen zij zich nog steeds bereid om op links te klikken of onbetrouwbare bijlagen te openen van afzenders die ze niet kennen.

Hoewel phishingberichten al meer dan twee decennia bestaan, vinden mensen het nog steeds moeilijk om valse e-mails te herkennen. Bijna de helft van de Nederlanders (42 procent) geeft aan niet in staat te zijn om een phishingaanval te herkennen. Als gevolg van de goedgelovigheid van consumenten met betrekking tot de beveiliging van hun online apparaten, risicovolle internetgewoonten en het delen van wachtwoorden, zijn het afgelopen jaar 2,6 miljoen meer Europeanen slachtoffer geworden van internetcriminaliteit.

Millennials (geboren tussen begin jaren tachtig en de eeuwwisseling) zijn het meest slachtoffer van internetcriminaliteit. 30 procent van de millenials heeft aangegeven het afgelopen jaar in aanraking te zijn geweest met internetcriminaliteit. Mensen die veel reizen (29 procent), ouders (29 procent) en mannen (24 procent) maakten verhoudingsgewijs ook vaker melding van een geval van cybercriminaliteit.

Andere conclusies uit het rapport van Norton zijn:

  • De helft van de Nederlandse consumenten (47 procent) geeft aan dat het nu moeilijker is om online veilig te blijven dan offline.
  • Ruim de helft van de Nederlanders (61 procent) zegt te geloven dat het online invullen van financiële gegevens via een draadloze internetverbinding risicovoller is dan het hard opnoemen van je creditcardgegevens in het openbaar.
  • 34 procent van de Nederlanders geeft aan dat het waarschijnlijker is dat iemand onbevoegd toegang krijgt tot hun internet verbonden thuisapparaten dan tot hun fysieke huis.
  • Europeanen zijn nog steeds bereid te klikken op links van onbekende afzenders of e-mailbijlagen te openen die niet te vertrouwen zijn. 28 procent van de Nederlandse consumenten herkent een phishingaanval niet. Nog eens 15 procent moet gissen of een bericht echt is of een phishingmail, wat betekent dat bijna vier op de tien mensen een verhoogd risico lopen.
  • Nederlandse millennials vertonen nonchalante online beveiligingsgewoontes en zijn bereid wachtwoorden te delen die hun online veiligheid in gevaar brengen (21 procent). Dat is waarschijnlijk de reden dat deze generatie het meest getroffen wordt door cybercriminaliteit.
  • 55 procent van de Nederlandse consumenten beweert dat ze een veilig wachtwoord voor elk account gebruiken, Toch deelt 26 procent zijn wachtwoorden met anderen en zien velen geen gevaar in het gebruik van dezelfde wachtwoorden voor verschillende accounts.
  • 37 procent van de Nederlanders heeft ten minste één onbeveiligd apparaat, waardoor hun andere apparaten gevoelig zijn voor ransomware, onbetrouwbare websites, zero days- en phishingaanvallen. Hiervan zegt 35 procent dat dit zo is omdat ze niet geloven dat hun apparaten beveiliging nodig hebben. 19 procent zegt dat ze niets 'gevaarlijks' doen online, waardoor ze dus gevoelig blijven voor een aanval.
  • Omdat ze het liefst constant online willen zijn, is 17 procent van de Europeanen bereid een extern programma te installeren om toegang tot openbare draadloze verbindingen te krijgen, in plaats van daarvan af te zien.




https://www.symantec.com/content/dam/symantec/docs/reports/2016-norton-cyber-security-insights-comparisons-netherlands-nl.pdf

Reacties mogelijk gemaakt door CComment