De Amerikaanse privacyorganisaties Consumer Watchdog en Privacy Rights Clearingshouse hebben een klacht tegen Google ingediend bij de FTC. De klacht richt zich tegen een verandering van de privacyvoorwaarden, waarmee Google bepaalde gegevens kan combineren.

In de klacht schrijven de organisaties dat zij het niet eens zijn met de verandering die Google in juni van dit jaar doorvoerde aan zijn privacyvoorwaarden. De zoekgigant wijzigde zijn voorwaarden zodanig dat hij gebruikersgegevens uit zijn diensten, zoals Maps en YouTube, kon combineren met trackinginformatie van het DoubleClick-platform. Dit werd in 2007 door Google overgenomen voor een prijs van 3,1 miljard dollar. De verandering werd in oktober opgemerkt door de site ProPublica.

Volgens de organisatie heeft Google zijn gebruikers met de verandering misleid door niet voldoende duidelijk te maken wat de gevolgen ervan zijn. Daarnaast zou Google te weinig ondernomen hebben om de aandacht van gebruikers te vragen voor de wijziging. In de eerdere versie van zijn voorwaarden beloofde Google de twee datacollecties van elkaar gescheiden te houden. Dit waren beloftes die het bedrijf had gedaan om de privacybezwaren van de overheid ten tijde van de overname weg te halen, aldus de organisaties.

Zij zeggen verder dat 'Google door het combineren van de gegevens een vergaande en indringende toeëigening van gebruikersgegevens heeft doorgevoerd' en dat het bedrijf dit opzettelijk in kleine stappen heeft gedaan. In een verklaring aan The Washington Post zegt de zoekgigant dat de verandering 'honderd procent optioneel' is voor gebruikers en dat hij uitvoerige tests heeft uitgevoerd met betrekking tot de keuze en de transparantie. Google biedt gebruikers de mogelijkheid om hun privacyinstellingen te wijzigen via een ondersteuningspagina.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment