All About Phones gaat samenwerken met WANT. Hét online lifestyle magazine over vooruitgang. WANT.nl vertelt dagelijks hoe (nieuwe) ontwikkelingen van waarde kunnen zijn in jouw dagelijks leven. Dagelijks brengen wij samen met de serie Want to Know de leukste items op het gebied van Gear en Culture. Vandaag hebben we het over de likes die iedereen gortig op Facebook uitdeelt!

Facebook Reactions zijn een jaar oud geworden, hoera! Wist je echter dat je likes meer invloed op je nieuwsoverzicht hebben dan je dacht?

Hang de vlaggetjes maar op, Facebook Reactions zijn jarig

Herinner je nog de tijd waarin je een post op Facebook enkel kon liken? Wat gaat de tijd toch snel. Het is namelijk alweer een jaar geleden dat het sociale netwerk nieuwe Reactionsintroduceerde. Je weet wel, die smileys waarmee je kunt reageren.

Eindelijk kunnen we duidelijker aangeven wat we van een foto of artikel vinden. Soms is een treurige smiley immers een gepaste Reaction, terwijl het ook lekker kan zijn om je woede te tonen met een boze smiley.

Maar goed, Facebook introduceerde de Reactions niet alleen om je meer opties te geven. Het sociale netwerk heeft vandaag namelijk onthuld hoe de Reactions invloed hebben op wat jij op Facebook te zien krijgt.

Zo werken Facebook Reactions

Het komt er op neer dat Reactions zwaarder wegen dan je likes: “Het afgelopen jaar kwamen we er achter dat als gebruikers een Reaction achterlaten op een post, het een nog sterker signaal is dat ze meer van dat soort posts willen zien. Daarom hebben we de Reactions zwaarder laten wegen dan likes in de beslissing wat voor posts relevant zijn voor een gebruiker.” Aldus een woordvoerder van Facebook.

Met een boze smiley geef je dus een sterker signaal af dat je meer van dat soort posts wil zien, dan met een like. Alle soorten Reactions wegen op dit moment volgens Facebook even zwaar. Of je nou vrolijk of boos bent.

Boosheid boven je likes

Dat is merkwaardig. Als je buurman dus een artikel deelt van een website over dieselmotoren terwijl jij daar niks mee hebt, dan haalt het niks uit om een boze Reaction te gebruiken. Sterker nog, dan krijg je alleen maar meer van dat soort content te zien.

De beste oplossing in dat soort gevallen is dan ook om de post in kwestie gewoon te reageren. Interactie, of het nou om een like of een boze smiley gaat, wijst er voor het sociale netwerk op dat je meer van dat soort content wil zien.

Pas op met je gevoelens!

Volgens Facebook is ‘love‘ verreweg de meest gebruikte Reaction. Hartstikke leuk, maar het tonen van je gevoelens heeft natuurlijk ook een keerzijde. Facebook verzamelt die data namelijk, om je zo beter te leren kennen.

Zo weet Facebook steeds beter wat jouw interesses zijn, op basis waarvan het sociale netwerk zelfs je politieke voorkeur accuraat kan voorspellen. Een kunstenaar maakte onlangs een Chrome extensie om dat tegen te gaan. Elke keer als je op like drukt wordt dan een random Reaction geselecteerd, om je echte gevoelens te verbergen.

Dat is misschien een beetje extreem, maar het is goed om je er bewust van te zijn hoe Facebook jouw gedrag gebruikt om je nieuwsoverzicht te veranderen. Ben je benieuwd hoeveel Facebook over je weet? Check dan eens Data Selfie. Wist je trouwens dat je verborgen Facebook foto’s gewoon te vinden zijn?

Reacties mogelijk gemaakt door CComment