Facebook gaat ook in Nederland starten met het aanpakken van nepnieuws op het sociale netwerk. Om feiten te checken wordt samengewerkt met NU.nl en de Universiteit Leiden. Dat maakt het bedrijf donderdag bekend. Redacteuren van de mediapartners krijgen toegang tot een speciaal Facebook-dashboard waarin te zien is welke artikelen door gebruikers zijn aangemerkt als nepnieuws. Berichten die inderdaad feitelijk onjuist blijken te zijn kunnen vervolgens als zodanig worden aangemerkt.

 

Wie nepnieuws op Facebook probeert te delen, krijgt dan een waarschuwing te zien. Dat moet mensen ervan weerhouden om misleidende informatie te verspreiden. Nepnieuws wordt niet helemaal van Facebook verwijderd, maar zal wel minder goed scoren in de algoritmes van de site, en daarom minder zichtbaar worden.

Eerder kondigde Facebook in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten al vergelijkbare stappen aan, nadat ophef ontstond over de mogelijke invloed van nepnieuws in de presidentsverkiezingen van de VS. In Duitsland riepen verschillende partijen op tot speciale wetgeving tegen nepnieuws.

Zorgvuldiger

Patrick Walker, hoofd Europese mediasamenwerkingen bij Facebook, zegt tegen NU.nl dat het sociale netwerk sinds eind 2016 zorgvuldiger kijkt naar de verspreiding van misleidende informatie. Sindsdien doet het bedrijf ook meer om te voorkomen dat spammers en verspreiders van nepnieuws nog geld kunnen verdienen aan advertenties. "We beseften dat we hier meer aan hadden kunnen doen en hebben dat werk geïntensiveerd."

De samenwerking met feitencheckers richt zich enkel op hoaxes en artikelen die bewust misleidend zijn. Artikelen die politiek partijdig of onvolledig zijn zullen niet als nepnieuws worden aangemerkt. Om als nepnieuws te worden behandeld moet een artikel door meerdere feitencheckers als misleidend worden gezien. In Nederland moeten dus zowel NU.nl en het team NieuwsCheckers van de Universiteit Leiden het met elkaar eens zijn.

Zij zullen hier als eerste starten met het controleren van nieuws, maar Facebook zegt dat ook andere media welkom zijn om zich aan te sluiten bij het initiatief. "We zijn met anderen in gesprek", zegt Walker. "Dit is nog maar het begin." Media worden niet betaald voor het checken van nieuws op Facebook.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment