Ben je ook zo moe van altijd maar die CAPTCHA's invoeren? Google heeft de oplossing: een nieuwe technologie die met behulp van kunstmatige intelligentie weet dat je geen robot bent. CAPTCHA, dat staat voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart, is geïntroduceerd om mensen op het internet van bots te onderscheiden. Door een paar woorden of cijfers over te tikken, kun je bewijzen dat je een mens en geen machine bent.

 

Toen machines slim genoeg werden om die cijfers en letters te herkennen, stapte Google over naar een knop die je alleen maar aan hoefde te klikken: de ReCAPTCHA (foto boven). En zelfs die gaat binnenkort verdwijnen, zodat je niet eens maar ergens op hoeft te drukken.

Hoe surft een echt mens?

Google kijkt met de standaard ReCAPTCHA naar twee eigenschappen: jouw ip-adres en hoe jij de muisaanwijzer over het scherm beweegt en op iets klikt.

Door het gedrag van mensen die de ReCAPTCHA gebruiken te analyseren, weet het internetbedrijf hoe een 'echt mens' op het web surft. Binnenkort hoef je zelfs niet eens meer op de ReCAPTCHA te drukken: dan wordt hij volledig onzichtbaar.

Als Google toch twijfelt, ben je nog steeds verplicht om een puzzeltje op te lossen. Vaak gaat het dan om objecten in een foto selecteren, zoals verkeersborden of ramen.

 

 

Oude CAPTCHA

Met het nieuwe systeem verdwijnt de oude bekende CAPTCHA, waarbij je woordjes en cijfers moet overtikken, grotendeels van het internet.

De oude CAPTCHA had wel belangrijke functie: door het overtypen van geschreven tekst die kunstmatige intelligentie niet standaard herkent, helpen we bijvoorbeeld boeken te digitaliseren. 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment