VodafoneZiggo, het in januari begonnen fusiebedrijf van mobiele telefoonaanbieder Vodafone Nederland en kabelaar Ziggo, heeft het eerste kwartaal afgesloten met een daling van de omzet en winst. Ook daalde het aantal abonnementen van deze combinatie.

 

De neergang komt voor een deel door nieuwe regulering voor mobiel bellen. Daarbij kunnen telefoontoestellen niet langer 'gratis' worden meegegeven met een (duur) abonnement. Ook de sterke concurrentie op de mobiele markt speelt het bedrijf parten.

De totale omzet van de combinatie daalde met 2% tot €1,02 mrd, zo bleek uit de maandagochtend gepubliceerde cijfers. Naar verhouding zakte het bedrijfsresultaat nog harder in. Dat kwam uit op €53,2 mln tegenover een (pro-forma) resultaat van €76,0 mln in de eerste drie maanden van 2016.

Integratie

In een toelichting zegt de nieuw aangetreden ceo van VodafoneZiggo, Jeroen Hoencamp, tevreden te zijn over het integratieproces. Deze van Vodafone afkomstige manager gaat ervan dat de fusiecombinatie zijn aandeelhouders Liberty Global en de Vodafone Group, op zijn minst €500 mln aan kasgeld kan uitkeren dit jaar.

Toch zullen de resultaten dit jaar verder onder druk staan. Voor geheel 2017 verwacht de fusiecombinatie een winst voor rente, belastingen en afschrijvingen (ebitda) van €1,65 mrd, inclusief eenmalige integratiekosten van circa €30 mln. Dat is beduidend lager dan de (pro forma) resultaten over de periode van oktober 2015 tot en met september 2016. De combinatie was toen goed voor een ebitda van €1,81 mrd.

VodafoneZiggo hoopt dat het door de fusie extra omzet kan genereren. Het bedrijf zet sterk in op 'cross-selling'. Dat betekent dat de mobiele klanten van Vodafone een kabelaanbod krijgen. De vaste klanten van Ziggo krijgen op hun beurt een aanbod voor mobiele telefonie.

Mogelijk wordt in een later stadium ook bezuinigd op personeelskosten om de beoogde synergiewinst van jaarlijks €280 mln te bereiken. Bij de combinatie werken zo'n 8000 mensen. Volgens een woordvoerder is het echter nog te vroeg om iets te zeggen over de personele consequenties van de fusie.

Concurrentie op mobiele markt

De terugslag laat zich het sterkst voelen bij de mobiele activiteiten die Vodafone in de joint venture heeft ingebracht. De combinatie noteerde eind maart 5,07 mln mobiele abonnementen. Een jaar eerder stond de teller nog op 5,23 mln. De daling doet zich alleen voor bij de prepaid-abonnementen.

In totaal daalde de mobiele omzet met 7%. Daarmee zet de trend zich voort; Vodafone boekte vorig jaar ook al een omzetdaling met 6,4%, waarbij het last heeft van steviger concurrentie van Tele2, T-Mobile, KPN en diverse partijen zonder eigen netwerk, zoals Simpel.

Het aantal vaste abonnementen bij VodafoneZiggo bedroeg aan het einde van het eerste kwartaal 3,96 mln. Vorig jaar lag dit aantal nog op 4,05 mln. Tegenover dalende resultaten op de consumentenmarkt stond een groei in het zakelijke segment, waar VodafoneZiggo de aanval heeft geopend op marktleider KPN. Daar stegen de opbrengsten met 1%.

Duopolie

Met de fusie tussen Vodafone en Ziggo is een sterk tweede machtsblok gekomen op de Nederlandse markt, naast KPN. De fusie werd goedgekeurd door de Europese Commissie, op voorwaarde dat Vodafone zijn vaste klanten (voor internet, vast bellen en tv) zou verkopen. Deze 150.000 abonnementen zijn doorverkocht aan T-Mobile Nederland.

De Autoriteit Consument & Markt analyseert de nieuwe verhoudingen in de Nederlandse markt. Het kijkt daarbij bijvoorbeeld naar de combinatie van 'gratis' programma's bij een kabelabonnement, zoals Ziggo Sport. Kleine kabelbedrijven zeggen hierdoor gedupeerd te worden. Ook onderzoekt de kartelwaakhond de effecten van pakketverkoop. Alleen KPN en VodafoneZiggo zijn in staat om de combinatie van vast en mobiel bellen, internet en tv via eigen netwerken aan te bieden.

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment