Het Cambridge Analytics dataschandaal bij Facebook en de de daaropvolgende oproep van TV presentator en cabaretier Arjan Lubach om het Facebook profiel op te zeggen, hebben weinig invloed gehad op het gebruik van Facebook door Nederlanders de afgelopen maanden. Dat blijkt uit een doorlopend onderzoek in het Telecompaper Consumer Insights panel.

In januari stond Facebook op 73 procent van alle Nederlandse smartphones geïnstalleerd. In april lag het aantal installaties van de Facebook app nog steeds ruim boven de 70 procent, waardoor niet gesproken kan worden van een significante daling. Ook in het daadwerkelijke gebruik van de Facebook app is geen daling zichtbaar. Het gemiddelde gebruik van de Facebook-app lag in april net als in januari onveranderd op 25 dagen per maand.

Wel signaleert Telecompaper dat de waardering voor de Facebook app onder Nederlandse gebruikers al sinds eind 2016 daalt. Dit is overigens een trend die momenteel bij bijna alle social media- en messaging apps zichtbaar is. Ook de waardering voor andere veel gebruikte messaging en social media apps zoals bijvoorbeeld Snapchat en WhatsApp dalen al enige tijd. 

 

87 miljoen Facebook gebruikers slachtoffer van dataschandaal

In maart onthulde een klokkenluider dat Cambridge Analytica in 2014 en 2015 op grote schaal data heeft verzameld op Facebook via een game. Met deze data werden psychologische profielen samengesteld rondom gebruikers. Deze psychologische profielen werden gebruikt om politieke advertenties te te kunnen richten op kiezers in de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Totaal is de data van 87 miljoen Facebook gebruikers in handen gekomen van Cambridge Analytica, waaronder de data van maximaal 90.000 Nederlanders en 61.000 Belgen.

Naar aanleiding van het schandaal maakte cabaretier en programmamaker Arjen Lubach op 9 april jongstleden bekend dat zijn programma en hij zelf Facebook zouden gaan verlaten. Lubach riep kijkers op zijn voorbeeld te volgen. Met zijn actie wilde Lubach aandacht vragen voor de manier waarop Facebook omgaat met de gegevens van gebruikers. Na de uitzending hadden al 14.000 Nederlanders aangegeven het voorbeeld te zullen gaan volgen. 

40 procent daling onder jongeren tussen 12 en 15 jaar

Overigens heeft Facebook wel te maken met een sterke daling in het gebruik onder jongeren. Uit eerder onderzoek van Telecompaper bleek dat het aantal jongeren tussen de 12 en 15 jaar dat de Facebook-app op de smartphone heeft staan in drie jaar tijd met 40 procent is gedaald. Eind 2017 had 46 procent van de 12- tot en met 15-jarigen de Facebook-app op zijn of haar smartphone staan. Drie jaar eerder lag dit nog op 80 procent.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment