Apple wist van de gebreken van het vlindertoetsenbord en toch werd deze geplaatst in de laatste MacBook en MacBook Pro, stelt een aanklacht van consumenten in Californië.

 

De Californische rechter gaat zich buigen over de kwestie of Apple op de hoogte was van het feit dat de vlindervormige toetsen op het nieuwe toetsenbord van de MacBook Pro een ontwerpfout bevatten. Ook moet de rechter beslissen of Apple gratis dit toetsenbord moet repareren, ook als het buiten de fabrieksgarantietijd valt.

Dat is het resultaat van de aanklacht die consumenten Zixuan Rao en Kyle Barbaro indienden tegen Apple, zo schrijft AppleInsider.

Beide mannen kregen problemen met hun toetsenbord. Bij Rao werkte de B niet meer en omdat hij zijn computer niet een week kon missen, kreeg hij in plaats van een reparatie een gratis extern toetsenbord. Bij Barbaro werkte de spatiebalk niet meer. Dit viel buiten de garantie en hij moest tot 700 dollar betalen om zijn toetsenbord te vervangen. Hij koos ervoor om dit niet te doen.

22.000 steunbetuigingen

Voor de claim hebben ondertussen al ruim 22.000 consumenten hun support uitgesproken via een petitie. Deze petitie staat nog open en loopt dus snel op. 

Er zijn veel klachten over het toetsenbord. Volgens AppleInsider vertoont het twee keer zoveel gebreken dan het vorige model van het toetsenbord van de MacBook. Het zou sneller slecht functioneren als er stof of kruimels tussenkomen.

Apple raadt aan om het toetsenbord te reinigingen met een spuitbus perslucht.