Google heeft een bij Chrome 66 uitgebrachte update die autoplayrestricties voor geluid invoerde, teruggedraaid. Video's in Chrome-vensters worden hiermee automatisch op stil gezet, maar dat gebeurde onverhoopt ook met een aantal webgames en kunstprojecten.

Om het probleem op te lossen heeft Google een nieuwe versie van Chrome 66 uitgebracht waarmee de autoplay-functionaliteit voor de Web Audio-api wordt verwijderd. Deze wijziging zorgt er volgens Googles productmanager John Pallet niet voor dat er bij automatisch startende video's op het web ineens weer geluid te horen is, aangezien de autoplayresctricties van kracht blijven voor de audio- en video-tags voor html.

Pallet zegt dat deze tijdelijke oplossing is bedacht om ontwikkelaars voor de Web Audio-api meer tijd te geven om hun code te updaten. In Chrome 70, die in oktober moet uitkomen, worden de volledige restricties voor autoplay weer geherintroduceerd. Sommige ontwikkelaars vinden dat nog veel te snel en denken dat een grote meerderheid van het werk tegen oktober nog niet is geüpdatet.

Door de update konden sommige webgames geen geluid meer afspelen, ook al was er voor deze games een muisklik nodig om ze op te starten. Het probleem zou zijn opgelost als de games de Javascript AudioContext-api zouden draaien, maar dat is tot nu toe nog weinig toegepast door ontwikkelaars.

Chrome 66 werd half april uitgebracht, waarbij de belangrijkste verbetering bestond uit het stoppen van het automatisch afspelen van video's als het geluid standaard aanstaat. Video's die geluid niet aan hebben staan spelen nog wel gewoon automatisch af. Daarnaast kunnen gebruikers met de nieuwe versie alle wachtwoorden in één keer exporteren.