ING is in navolging van Rabobank begonnen met het invoeren van een naamcheck als klanten een iban invullen. De functie werkt momenteel bij internetbankieren, vanaf de zomer moet het ook werken in de app.

ING gebruikt het systeem dat door Rabobank is ontwikkeld, die bank voerde de naamcheck al in september vorig jaar in. Als klanten een overboeking maken kijkt het systeem of de ingevoerde naam overeenkomt met die van de ingevulde iban. Als de invoer niet klopt, geeft het systeem een melding. Als de juiste naam is ingevuld, komt er geen melding. Als de ingevulde naam een klein beetje afwijkt, komt er een suggestie met de juiste naam in beeld.

De naamcheck werkt alleen bij Nederlandse ibans en dus niet voor betalingen naar het buitenland. Bij een selecte groep ING-klanten werkte de naamcheck al, maar in de week van 28 mei wordt de functie bij alle klanten in Mijn ING geactiveerd, meldt de bank.

ING had in het verleden al een vergelijkbare functie, waarbij de naam van de begunstigde werd weergegeven na het invoeren van een rekeningnummer, als deze bekend was bij de bank. Met de invoering van iban verdween deze functionaliteit.

Het naamchecksysteem, ontwikkeld door Rabobank, werd begin vorig jaar aangekondigd. Alle Nederlandse banken willen er gebruik van gaan maken, om fraude tegen te gaan. Vorige week werd het systeem door SNS, ASN en Regiobank ingevoerd in de app. In de zomer volgt het bij internetbankieren van die banken. Ook ABN Amro voert het systeem in de zomer in.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment