Ongeveer de helft van de consumenten (52 procent) is zich er niet van bewust dat een zogenoemde slimme koelkast of wasmachine verbonden kan worden met het internet. Datzelfde geldt voor bijna een op de vier consumenten (38 procent) als het gaat om een slimme deurbel, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Kantar onder ruim duizend Nederlanders.

Consumenten

Consumenten

De verbonden koelkast, wasmachine en deurbel scoren daarmee het laagst als het gaat om dit bewustzijn rondom domotica. De drie apparaten worden gevolgd door een babyfoon (75 procent), slim speelgoed (77 procent) en zonnepanelen (86 procent).

Kantar concludeert dat Nederlandse consumenten zich er bij veel apparaten wel van bewust van zijn dat deze met het internet verbonden kunnen worden. Ongeveer negen op de tien mensen weten dat een slimme thermostaat of energiemeter (88 procent), slimme lamp (90 procent), tv, printer en luidspreker met digitale assistent (94 procent) en beveiligingscamera's en slimme sloten (96 procent) met het internet verbonden kunnen worden.

Een vijfde weet niet hoe slimme apparaten te beveiligen

Apparaten die met het internet verbonden kunnen worden, zijn daarmee ook kwetsbaar voor cyberaanvallen. Consumenten kunnen maatregelen nemen om hun apparaten te beveiligen, bijvoorbeeld door het standaardwachtwoord te veranderen.

Uit de enquête van Kantar blijkt dat een op de vijf consumenten niet of helemaal niet weet hoe hij zijn slimme apparaten moet beveiligen.

Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan wel te weten hoe verbonden apparaten beveiligd moeten worden. Mensen geven vooral aan te weten hoe zij een beveiligingscamera of slim slot kunnen beveiligen (70 procent). De kennis omtrent een slimme thermostaat of energiemeter (24 procent), digitale deurbel, wasmachine of koelkast ligt met 19 procent het laagst.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment