Op dit moment bereiden miljoenen retailers over de hele wereld zich voor op Black Friday. En terecht: vorig jaar werd er online in Nederland in de week van Black Friday 27% meer uitgegeven dan in een normale week. 

 

Black Friday

Uit de data van één van de online betaalplatformen van Ingenico, dat zich richt op groeiende bedrijven, blijkt dat Black Friday een echte goudmijn is. Europese retailers hebben in 2018 op Black Friday 90% meer transacties verwerkt dan op een gemiddelde vrijdag en consumenten hebben 175% meer uitgegeven. Ook de internationale verkoop op Black Friday steeg in 2018 met 73% ten opzichte van 2017. Dit cijfer zal naar verwachting dit jaar nog hoger zijn, omdat consumenten ook buiten hun thuismarkt zoeken naar unieke cadeaus voor de feestdagen.

Hier liggen dus enorme kansen en de kunst is om deze optimaal te benutten. In gesprek met Violaine Rigaut (Country Manager Frankrijk), Oscar Martinez (Country Manager Spanje) en Ray Bak (Sales Director UK, België en Nederland). Deze regionale experts maken inzichtelijk hoe mkb’ers optimaal van deze jaarlijkse peak sales periode kunnen profiteren.

Op welke trends moeten retailers in jouw regio letten tijdens Black Friday 2019?

Violaine: “Net als overal ter wereld zien we in Frankrijk dat steeds meer mensen online shoppen. Ze wachten met hun inkopen tot zich een speciale gelegenheid zoals Black Friday voordoet, om geld te besparen op kerstcadeaus. Aan kop gaan meestal elektronische apparatuur, kleding en schoenen. Interessant is dat, hoewel de verkoop op Black Friday naar verwachting dit jaar nog steeds zal stijgen, de nieuwe generatie graag een tegenwicht wil bieden aan de negatieve milieueffecten van deze peak sales. Dat doen ze door een bewuster koopgedrag, waarbij ze vooral belang hechten aan minder verpakkingsmateriaal en minder leveringen over lange afstanden.”

Oscar: In Spanje blijft e-commerce de belangrijkste trend. Volgens Hootsuite heeft 96% van de inwoners van Spanje een mobiele telefoon en 87% een smartphone. Bovendien blijkt uit het meest recente onderzoek van Ipsos dat 43% van de Spanjaarden online shopt via hun mobiele telefoon. Omdat consumenten zich deze Black Friday nog steeds vooral richten op de retailsector, blijven retailers aanzienlijke inspanningen leveren om consumenten een betere mobiele ervaring te bieden en om meer bezoekers met een smartphone tot klant te maken. En voor wie zich afvraagt wat in Spanje op Black Friday wordt verkocht, dan zijn dat vooral elektronische apparaten, laptops, elektrische scooters, tablets en alles wat te maken heeft met kunstmatige intelligentie, zoals slimme speakers. Daarnaast worden ook basisproducten zoals boeken of decoratieve artikelen meer verkocht.

Ray: “Black Friday wint in Nederland elk jaar aan populariteit. Vorig jaar nam de online verkoop met 27% toe. Toch liggen er nog heel veel nieuwe kansen in de markt, 43% van de mensen heeft geen idee wat Black Friday nou echt betekent en de helft van de mensen die dat wel weet, heeft geen idee wanneer het precies Black Friday is! Ook in België zijn consumenten nauwelijks van Black Friday op de hoogte. Toch zien we zowel in Nederland als België dat de markt behoorlijk groeit; een kwart van de consumenten (respectievelijk 26% en 23%) kocht vorig jaar het liefst alleen bij mkb’s. Er is dus nog veel werk aan de winkel op het gebied van marketing en bewustzijn, maar toch liggen er duidelijk kansen. Black Friday is in deze regio’s vooral succesvol als het gaat om de verkoop van elektronica, gevolgd door kleding en accessoires. Op dit moment shoppen consumenten vooral voor Sinterklaas en Kerstmis.”

Welk advies heb je voor kleinere retailers die op Black Friday willen concurreren met e-commerce giganten?

Violaine: “De beweging “Made in France” staat in onze markt volop in de belangstelling. Consumenten worden gestimuleerd om op zoek te gaan naar kleinere, lokale retailers in plaats van bij grote e-commerce bedrijven te kopen. Franse consumenten gaan voor levensmiddelen, sieraden, kleding en decoratie op zoek naar persoonlijke, zelfgemaakte alternatieven. Kleinere retailers kunnen zich hiermee echt onderscheiden van de e-commerce giganten. Als ze kunnen laten zien dat ze zich richten op personalisering en lokale productie, waarde hechten aan de Franse identiteit, tradities en de gemeenschap helpen, bijvoorbeeld door lokaal personeel in dienst te nemen, hebben ze echt een kans om uitstekend te presteren.”

Oscar: “Voor wie in de Spaanse markt voet aan de grond wil krijgen, is focus op differentiatie of exclusiviteit cruciaal. Blijf weg van veelgevraagde producten waarmee je toch niet op prijs kunt concurreren, en bied in plaats daarvan nicheproducten aan. Er is echter ook ruimte om gebruik te maken van grote marktplaatsen zoals Amazon om overtollige voorraad “op te ruimen” of artikelen te liquideren die je toch al uit het magazijn wilt verwijderen en daarom minder gevolgen ondervinden van een korting.”

Ray: “Zorg ervoor dat je website SEO-vriendelijk is, dat is de enige manier om met de giganten te concurreren als je een klein budget hebt. Gebruik social media als budgetmarketingtool. Wie actief is op social media, verhoogt zijn rangschikking op Google en verbetert de relatie met de klant. Ook service is essentieel als onderscheidende factor ten opzichte van grote webshops. Zorg voor een vriendelijke service, goede leveringstijden, lage verzendkosten en persoonlijke aandacht zodat klanten zich gewaardeerd voelen.”

Vind je het voor kleinere retailers de moeite waard om deel te nemen aan Black Friday of denk je dat er betere manieren zijn om de omzet te vergroten en meer klanten binnen te halen?

Violaine: “Kleinere retailers kunnen Black Friday en de kerstperiode gebruiken om reclame te maken voor wat ze doen en om te laten zien hoe ze zich onderscheiden van e-commerce giganten. Maar het is ook belangrijk om jezelf bij regionale evenementen op lokaal niveau te promoten. Lokale evenementen zoals kerstmarkten zijn fantastisch voor je zichtbaarheid en naamsbekendheid en voor het vergroten van je klantenbestand. Door na afloop van dergelijke evenementen een paar marketingcampagnes uit te voeren gaan meer mensen online en neemt de loyaliteit van klanten toe.”

Oscar: “Voor de meeste kleine bedrijven levert Black Friday geen aanzienlijke bijdrage aan de jaaromzet en daarom is het altijd verstandig om naar andere opties te kijken. In de VS is er voor kleine retailers een alternatief voor Black Friday dat “Small Business Saturday” heet en steeds populairder wordt. Het evenement werd in 2010 door American Express gestart en valt op de zaterdag tussen Black Friday en Cyber Monday. Het stimuleert consumenten om eropuit te gaan en bij lokale winkels in de buurt te shoppen. Daarmee is het voor kleine bedrijven een goede gelegenheid om zichzelf onder de aandacht te brengen op een speelveld dat beter bij hen past”

Ray: “Natuurlijk moet je er niet voor terugschrikken om de strijd met de grote winkels aan te gaan. Profiteer van de marketingpower die deze grote retailers op Black Friday genereren. Richt je focus op slimme SEO en gebruik de juiste social media, dan kan het een succes worden. Promotie van jezelf tijdens peak sales staat of valt met positieve beoordelingen die je het hele jaar voor je goede werk krijgt. Houd daar ook rekening mee!”

Shop je zelf op Black Friday? En zo ja, wat is tot nu toe de beste aankoop?

Violaine: “Ik ben twee jaar geleden begonnen met shoppen op Black Friday, omdat ik een betere prijs wilde voor grote elektronische artikelen. Tegenwoordig zoek ik steeds meer naar kleine retailers en zelfgemaakte producten. Ik vind het leuk om online fantastische retailers te ontdekken die voor een redelijke prijs unieke producten van hoge kwaliteit aanbieden. Mijn beste koopje tot nu toe is een camera die ik twee jaar geleden voor mijn man kocht. Ik zag deze met veertig procent korting in een grote winkel liggen en kwam online een prijs tegen die nog vijf procent lager was. Toch vind ik het veel leuker om kerstversiering of persoonlijke spullen bij kleine retailers te kopen. Ze doen alles met de hand en luisteren goed naar mijn wensen zodat ik het perfecte cadeau voor vrienden en familie heb.”

Oscar: “Ik koop altijd iets op Black Friday. Laatst heb ik nog een tablet gekocht met dertig procent korting, dat was echt een koopje!”

Ray: “Ik koop van alles en nog wat, maar mijn PlayStation, Sonos-speakers, nieuwe fiets en tv schieten me meteen te binnen.”

Reacties mogelijk gemaakt door CComment