Telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone zijn een schikking overeengekomen over een vergoeding voor klanten die te veel hebben betaald voor een zogenaamd 'gratis' mobiele telefoon. Volgens de Hoge Raad ging het om een vorm van koop op afbetaling en consumentenkrediet.

Telecomaanbieders

De kwestie heeft te maken met telefoons die aangeboden werden als gratis, maar die feitelijk door klanten in hun maandelijkse abonnementskosten werden betaald. Omdat de maandbedragen niet omlaag gingen na afloop van de contractperiode, hebben veel mensen te veel betaald. Sinds begin 2017 is de praktijk verboden.

Deze deal op hoofdlijnen werd na ruim een jaar praten bereikt met de Consumentenbond en stichting ConsumentenClaim. De bond trekt een collectieve rechtszaak tegen de providers in. Consumenten hadden tot 1 september de tijd om zich als gedupeerde te melden. Als de schikking de komende maanden verder is uitgewerkt, worden de mensen die dat gedaan hebben ingelicht.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment