De Nederlandse Spoorwegen heeft naar eigen zeggen voor het eerst een experiment uitgevoerd met een automatisch treinpiloot. Dit systeem kon zelf tractie geven, remmen en stoppen. Volgens de NS is de proef geslaagd.

De proef vond 's nachts plaats op de Hanzelijn, op een traject tussen Kampen Zuid en Swifterbant. De NS benadrukt dat dit experiment 'waardevolle inzichten en data opleverde' en dat de trein op tijd vertrok en ook weer op tijd aankwam in Dronten, op een vooraf ingestelde plaats langs het perron. In de komende maanden gaat NS meer experimenten uitvoeren met autonome functies, zoals het anticiperen op ander treinverkeer en het aanpassen van het rij- en remgedrag bij gladde sporen.

In de trein, een nieuw type sprinter genaamd SNG dat sinds de zomer op het Nederlandse spoor rijdt, waren geen passagiers aanwezig, maar wel een machinist om eventueel te kunnen ingrijpen. De trein reed op basis van een geprogrammeerde dienstregeling. NS-woordvoerder Erik Kroeze zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat de bewuste trein voorzien is van een extra computer. Deze communiceert met de baan en weet vooraf wat de trein op het traject tegenkomt, waarbij het gaat om wissels, seinen en andere treinen. Reguliere treinen die nu rondrijden doen volgens Kroeze ook al veel zelf, maar niet optrekken, remmen en stoppen.

Overigens zijn in Nederland op het spoor al vaker experimenten uitgevoerd met autonome functies. Zo voerde ProRail vorig jaar op de Betuweroute nog een test met uit met een zelfrijdende locomotief. In Groningen heeft vervoerder Arriva ook al geëxperimenteerd met een zelfrijdende trein.

NS

Reacties mogelijk gemaakt door CComment